De Piratenpartij is een open beweging waar initiatief de ruimte krijgt. Graag houden we je op de hoogte van wat we in de campagne doen en waarom we dat doen. Zo kun jij het beste met ons samenwerken en meedenken. Tot de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 plaatsen we hier elke week een update. Steeds vertellen we ook waar we je steun het hardste nodig hebben. Heb je vragen, neem dan vooral contact met ons op door te mailen naar campagne [at] lists [dot] piratenpartij [dot] nl. Wil je je inzetten voor de campagne, mail dan naar vrijwilligers [at] piratenpartij [dot] nl of neem contact op met een lokale afdeling bij jou in de buurt.
De afgelopen tijd hebben we hard gewerkt aan de basis van de campagne. We hebben onze doelen bepaald en de uitgangspunten van de campagne waarmee we die doelen gaan bereiken uitgewerkt. Ook hebben we besloten dat de ALV plaatsvindt op zaterdag 15 en zondag 16 oktober. We hebben een eerste versie van ons communicatieplan gemaakt, een overzicht gemaakt van de actieve lokale afdelingen en vrijwilligers die we nu hebben en samen met de afdelingen bedacht hoe we nieuwe afdelingen gaan jumpstarten. Daarnaast heeft Ancilla, het kan jullie haast niet ontgaan zijn, uitgebreid de pers te woord gestaan en laten horen waar we als beweging voor staan.
Met de campagne hebben we de volgende doelen:
- we behalen drie zetels in de Tweede Kamer;
- we hebben aan het einde van oktober duizend leden en op verkiezingsdag 2500 leden;
- we hebben onze boodschap verspreid en onze naamsbekendheid vergroot, tenminste de helft van Nederland weet op verkiezingsdag wie we zijn en waar we voor staan.
De uitgangspunten van de campagne, die terugkomen in alles dat we doen en bepalen hoe we onze beperkte middelen inzetten, zijn:
- Participatie, eigenaarschap en inclusiviteit: onze campagne is participatief. Iedereen kan meedenken, meepraten en meedoen en zo eigenaar worden van (een deel van) de campagne. We stellen ons actief open voor mensen die nog geen Piraat zijn.
- Digitaal en analoog: er zit in alles wat we doen een verbinding tussen online en offline. Dit betekent tenminste, dat we alles dat we doen online promoten en dat evenementen ‘op de grond’ content opleveren voor onze online-campagne, maar uit zich ook in de mogelijkheid online mee te beslissen hoe de campagne op straat eruit ziet.
- De campagne is zowel digitaal als analoog: er zit altijd een verbinding tussen wat we online en offline doen. Input en output lopen van onze grondoperatie naar onze online aanwezigheid en andersom.
- Minicampagnes: een cruciaal onderdeel van de campagne zijn de mini-campagnes. Deze kunnen door het campagneteam opgezet worden, door lokale afdelingen of door losse Piraten, en kunnen samenhangen met externe evenementen, inhoudelijke thema’s en lokale Pirateninitiatieven.
Communicatieteam:
De eerste versie van het communicatieplan is op 30 juli besproken door het campagneteam. Op basis van de feedback die toen is gegeven, wordt gewerkt aan een volgende versie. Die zullen we gedurende augustus blijven aanscherpen, zodat we het volledige communicatieplan eind augustus kunnen vaststellen. Verder heeft het communicatieteam gewerkt aan een overzicht van de verschillende manieren waarop mensen ambassadeur van de campagne kunnen worden, een crowdfundingsplan opgezet, een social mediaplan geschreven, de indeling van de campagnewebsite bepaald, gesprekken gevoerd met experts en prominenten die een rol willen spelen in onze campagne, intensief contact onderhouden met de pers en verschillende openstaande vacatures ingevuld.
Wil je meewerken aan ons groeiende communicatieteam door te werken aan onze campagnewebsite, door video’s of foto’s te maken, door content te leveren voor onze sociale media en website, door mee te werken aan ons crowdfundingplan, of door op een andere manier bij te dragen aan de communicatie van onze campagne, neem dan contact op met thomas [at] piratenpartij [dot] nl.
Organisatie – vrijwilligers, evenementen en lokale afdelingen:
Het organisatieteam heeft een heat map gemaakt van onze leden, de vrijwilligersadministratie bijgewerkt en opgehaald wat afdelingen van ons verwachten. Om nieuwe afdelingen van de grond te krijgen, organiseren we een lokale afdelingendag en workshops, stellen we een welkomstpakket voor nieuwe afdelingen samen en koppelen we bestaande afdelingen aan nieuwe afdelingen. Verder zijn we bezig geweest met de organisatie van een aantal evenementen: een Piratenweekend voor actieve vrijwilligers, de Algemene Ledenvergadering op 15 en 16 oktober en onze actie op de Canal Parade tijdens de Gay Pride in Amsterdam afgelopen weekend.
Wil jij je inzetten voor de campagneorganisatie door evenementen op te zetten, een andere coördinerende rol op je te nemen of samen met ons een nieuwe afdeling uit de grond te stampen, neem dan contact op met jelle.de.graaf [at] piratenpartij [dot] nl. Als jij je op een andere manier als vrijwilliger wilt inzetten, mail dan naar vrijwilligers [at] piratenpartij [dot] nl.
Kiescommissie:
De kiescommissie heeft naar aanleiding van de data waarop de ALV gehouden wordt een aantal van haar deadlines verplaatst. Verder is ze druk bezig met het voorbereiden van de gesprekken met de kandidaten, en werkt ze samen met het communicatieteam aan het actief benaderen van mogelijke lijstduwers. Wil jij je kandidaat stellen, lees dan de vacature; heb je vragen, neem contact op met kiescommissie [at] piratenpartij [dot] nl.
Programmacommissie:
De programmacommissie heeft de structuur van het verkiezingsprogramma bepaald. Ook is voor de meeste onderwerpen verdeeld wie een conceptversie schrijft. Uiteraard kun je nog meedenken, lezen en schrijven op het platform dat we daarvoor gebruiken: Loomio. Wil je ook plaatsnemen in de programmacommissie, stuur dan een mailtje naar henk.heslinga [at] piratenpartij [dot] nl.
Het campagneteam bestaat uit:
- Lijsttrekker: Ancilla van de Leest
- Communicatiecoördinator: Thomas de Groot
- Organisatiecoördinator: Jelle de Graaf
- Vrijwilligerscoördinator: Rico Brouwer
- Coördinator inhoud: Dirk Poot
- Bestuursverantwoordelijke: Floor Drost
- Voorzitter programmacommissie: Henk Heslinga
- Voorzitter kiescommissie: Matthieu Benistant