• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Piratenpartij

voor een vrije informatiesamenleving

  • Home
  • Over ons
    • Bestuur
    • Blogs
    • Nieuwsbrief
    • Achtergrond
    • Regionaal
    • Internationaal
    • Wetenschappelijk Bureau
    • FAQ
  • Programma
    • Verkiezingsprogramma TK2021 →
    • Verkiezingsprogramma TK2021 in het kort →
    • Partijprogramma
    • Onze standpunten
  • Doe mee!
    • Campagne 1 minuut
    • Kalender
    • Ik ben Piraat
    • Praten met Piraten
    • Wiki
    • Contact
    • Maillijsten
  • Word lid
  • Doneer
  • Winkel
    • Downloads
  •  

Antigua kopiëert succesformule Hollywood

30 januari 2013 door David van Deijk

Hoe Hollywood zich een eeuw geleden naar wereldfaam gelanceerd heeft

Het kleine Caribische eilandje Antigua heeft besloten om hun auteursrechtenwetgeving grondig aan te passen. Auteursrechten van Amerikaanse bedrijven zullen niet meer standaard in Antigua gelden[1]. Antigua stelt dat dit een reactie is op de Amerikaanse schending van de vrije markt op het internet ondanks een berisping van de WTO[2]. Die schending heeft Antigua minimaal 3,5 miljard dollar aan inkomsten ontnomen. Wat Antigua nu doet lijkt erg op wat Hollywood gedaan heeft rond 1900. Misschien dat het kleine eilandje over 100 jaar over de hele wereld eenzelfde bekendheid geniet als Hollywood nu heeft.

 

Geschiedenis

De eerste Amerikaanse filmindustrieën ontstonden in New York, maar om te begrijpen hoe ze uiteindelijk in Hollywood kwamen moeten we nog een beetje verder terug, naar de tijd dat de Verenigde Staten net hun onafhankelijkheid van Groot-Brittannië hadden gewonnen. De VS waren een land van ontdekkingsreizigers en gelukzoekers. Er werd in het “wilde” westen nog oorlog gevoerd tegen de indianen om territorium. De meeste cultuur en wetenschap in de VS kwam uit Europa. De VS waren netto een importeur van kennis en cultuur. Vandaar dat de VS ervoor kozen om auteursrechten op Europese werken niet standaard te erkennen.[3]

Patenten

Met patenten was iets soortgelijks aan de hand. Alleen patenten geregistreerd bij het Amerikaanse patentbureau werden erkend [3]. Toen Californië (waar Hollywood ligt) bij de VS kwam, waren ze nog niet bij dat patentsysteem aangesloten. Thomas Edison had een patent op de cinematograaf, een apparaat dat tijdens het monteren van films gebruikt werd. Filmbedrijven in New York betaalden zich blauw voor dit apparaat, waar het in Hollywood veel goedkoper was[4]. Wie niet betaalde kon op een knokploeg van Edisons bedrijf rekenen. Natuurlijk speelde ook factoren als het weer en goedkopere lokale arbeid mee waardoor filmstudio’s naar Californië trokken.[5]

Qua auteursrechten was de situatie in de hele Verenigde Staten ruwweg nog altijd zoals na de onafhankelijkheidsverklaring. Thomas Edison viel wel veel filmbedrijven aan in de rechtszaal vanwege copyrightschending van zijn werk, maar was zelf verantwoordelijk voor de grootschalige verspreiding via Amerikaanse bioscopen van de Franse film “A Trip to the Moon” van Georges Méliès, zonder diens toestemming[6].

Veel Europese literatuur werd bewerkt alvorens het tot film werd gemaakt. Tegenwoordig zouden we dit remixen noemen. Ook het remixen van bestaande films was heel gebruikelijk. Van boeken als Dracula (1897) en Frankenstein (1818) zijn er in die periode tientallen films gemaakt. Dit zou met huidige auteurswetgeving alleen na toestemming (betaling) gekund hebben.[7]

De Piratenpartij hoopt dat in Antigua een nieuwe culturele hotspot zal ontstaan waar vrijdenkende kunstenaars nieuwe remixwerken aan een breed publiek kunnen aanbieden. Vooralsnog lijkt het plan beperkt tot het verkopen/weggeven van Amerikaanse content via een website.[8] De Piratenpartij verwacht dat kunstenaars wel begrijpen wat voor brede  mogelijkheden de nieuwe situatie in Antigua met zich meebrengt.

Hollywood is slechts een van de vele voorbeelden van (innovatieve) industrieën die opgebloeid zijn dankzij beperktere intellectueel monopolies. Industrie en cultuur ontwikkelen zich “ondanks” en niet “dankzij” kunstmatige barrières van patenten en auteursrechten. Daarom pleit de Piratenpartij er voor om in deze tijden van crisis de kenniseconomie echt vooruit te helpen door de auteurs- en patentwetten te versoepelen.

[1] http://torrentfreak.com/antigua-government-set-to-launch-pirate-website-to-punish-united-states-130124/
[2] http://www.antiguawto.com/WTODispPg.html
[3] http://eh.net/encyclopedia/article/khan.copyright
[4] http://torrentfreak.com/mpaa-boss-forgets-hollywoods-pirate-history-120428/
[5] http://www.copyhype.com/2012/05/was-hollywood-built-on-piracy/
[6] http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Edison#Media_inventions
[7] http://www.upenn.edu/pennnews/current/2012-05-10/research/bumpy-history-hollywood-and-copyright-law
[8] http://webwereld.nl/nieuws/113204/antigua-mag-vs-straffen-met–piratensite-.html

Extra info:
http://www.oup.com/us/catalog/general/subject/Law/IntellectualProperty/IntellectualProperty/~~/dmlldz11c2EmY2k9OTc4MDE5OTc2MDA5MQ==
http://the1709blog.blogspot.nl/2012/04/hollywoods-copyright-wars-from-edison.html

Categorie: Auteursrecht, Economie, Octrooien

Lees Interacties

Reacties

  1. Jeroen zegt

    30 januari 2013 om 01:13

    Een leuk artikeltje. Bedankt voor het delen.

  2. Antior zegt

    30 januari 2013 om 09:01

    Mooie diepgaandere analyse. Van zulke blogposts moeten er meer komen!

  3. Marcel zegt

    30 januari 2013 om 13:25

    Goed artikel, op een prachtige manier een actualiteit gekoppeld een standpunt!

  4. Jacob Lageveen zegt

    2 februari 2013 om 19:45

    Leuke informatie, bedankt voor het artikel.

  5. frank87 zegt

    31 maart 2013 om 21:47

    Extra informatie

     

Before Footer

Inloggen


Wachtwoord vergeten?
Wachtwoord vergeten
Annuleren

Nieuwe gebruiker

Ingelogde gebruikers kunnen reacties plaatsen bij artikelen op onze website.

Nieuwe Aanmelding
  • Contact
  • RSS
  • Statuten
  • ANBI
  • Privacybeleid
CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication 2010 – 2023 Piratenpartij Nederland