Het bedrijf ‘Henkel’ kent u waarschijnlijk niet, maar hun producten ‘Pritt’ (van de stiften), ‘Pattex’, ‘Fa’, ‘Witte Reus en Persil’, kent u vast wel. Ze komen uit de fabrieken van Henkel en marketing maakt dat we ze zien als aparte merken.
U kent de politieke partijen van Nederland. Ze maken gebruik van marketingbedrijven als Cambridge Analytica en het in Nederland gevestigde Optimus Add. Op een manier die doet denken aan de merken van firma Henkel; via kanalen als Facebook.
Dit artikel gaat over #deletefacebook
Omdat marketing in de politiek zo belangrijk is geworden, belangrijker dan plannen vanuit een visie op de samenleving, verliezen we het vertrouwen in de politiek. Maar toch laten we ons stemgedrag bepalen door die marketing. De baas van reclamebedrijf Optimus Add zegt dat zijn klant ‘Denk’ heeft gewonnen door profiling met gerichte advertenties. Thierry Baudet gebruikte Cambridge Analytica, spendeerde tijdens de verkiezingen van 2017 duizenden euro’s per dag aan gerichte Facebook advertenties en won ook.
Facebook is een Amerikaans bedrijf dat haar geld verdient met data over ons allemaal. Ze verzamelt en koppelt die data, maakt profielen van ons en verkoopt die door. Privé gegevens van iedereen zijn een verhandelbaar product geworden omdat meer dan twee miljard mensen hun privégegevens delen met Facebook. In Nederland zijn dat er zo’n elf miljoen. Arjen Lubach noemde Facebook afgelopen zondag niet voor niets het grootste spionageproject in de geschiedenis van de mensheid. Als je als bedrijf, zoals Henkel, genoeg geld aan ze geeft voor advertenties, dan verkoop je je producten. Als je het als politieke partij doet, dan win je verkiezingen.
De Piratenpartij stelt dat data over jou, van jou is en géén commercieel product. Wij willen dat in betere wetgeving vastleggen. Dat bedrijven als Facebook én Cambridge Analytica én Optimus Add met hun bedrijfsmodel op dit moment binnen de wet lijken te werken, komt ook omdat de wet niet goed genoeg is. Dit zijn wetten die gemaakt werden door politieke partijen die klant zijn van de bedrijven die privé gegevens van ons zien als verhandelbaar product.
De Piratenpartij heeft ook een Facebook pagina. Die hebben we omdat elf miljoen Nederlanders er eentje hebben. Waar u bent zijn wij ook om uit te leggen wat er mis is met het verdienmodel van bedrijven als Facebook en hoe burgerrechten erdoor worden bedreigd.
Wij spannen ons in voor het recht op privacybescherming die gebruikers mogen verwachten, ongeacht of ze besluiten om te vertrekken of om een platform zoals Facebook te gebruiken. ‘Stoppen met Facebook’ #deletefacebook is een leuke actie! Het is een sterk signaal aan de politiek en aan bedrijven die van onze data hun verdienmodel hebben gemaakt dat we social media kanalen willen gebruiken die wél netjes met onze data omgaan. Maar daarmee is de wet nog niet beter.
De Piratenpartij Nederland blijft daarom zichtbaar, ook op Facebook. Wat we daar plaatsen, is overgenomen van onze andere kanalen. U kunt ons vinden via onze website https://piratenpartij.nl (en andere kanalen).
verder lezen:
https://www.eff.org/deeplinks/2018/04/deletefacebook-or-not-deletefacebook-not-question
https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/31/big-data-lie-exposed-simply-blaming-facebook-wont-fix-reclaim-private-information
https://piratenpartij.nl/?s=data+over+jou
Alternatieve kanalen:
Whatsapp > Signal https://www.signal.org/ of https://about.riot.im/
Facebook > Diaspora https://diasporafoundation.org/
Twitter > gnuSocial https://gnu.io/social/
Mastodon https://joinmastodon.org/
https://mastodon.social
Gerard zegt
En dan bedenk je je dat waneer de Piretenpartij dit ook gedaan had ze nu in de kamer gezeten hadden…..
Tja…
Joe DiMaggio zegt
“De Piratenpartij Nederland blijft daarom zichtbaar, ook op Facebook. Wat we daar plaatsen, is overgenomen van onze andere kanalen.”
Niet dus.
Als je op de Facebook-pagina van de Nederlandse PiratenPartij zoekt naar berichten over Facebook kun je lang zoeken.
Met uitzondering van dit bericht is het daar namelijk oorverdovend stil geweest in de voorafgaande vele maanden waarin (zelfs via mainstream media) steeds meer Facebook-kritisch nieuws bekend werd.
Dit in tegenstelling tot andere PPNL-kanalen zoals Twitter.
Ik heb hier bijna een jaar geleden al op gewezen ( https://forum.piratenpartij.nl/index.php?t=msg&th=3552&start=0& ) dus in ieder geval vanaf dat moment kun je niet meer spreken van onbewuste zelfcensuur, maar is het bewust geworden.
Waarom zouden mensen nog Piratenpartij stemmen als die partij zo hypocriet en achter de feiten aanlopend handelt?
Zachte heelmeesters en zo…
Flying Dutchman zegt
Zeer triest dat uitgerekend de Piratenpartij zo’n zwak standpunt inneemt over een onderwerp dat zo centraal staat binnen de eigen ideologie. De Piratenpartij zou mensen juist moeten oproepen om Facebook massaal de rug toe te keren en zelf het goede voorbeeld moeten geven.
Zeker nu dit de toekomstplannen van Facebook zijn: https://www.nu.nl/internet/5228183/facebook-gaat-weer-europese-profielfotos-scannen-gezichtsherkenning.html
h. rijk zegt
piratenpartij gebruikt fakebook?
practice what you preach inderdaad
weg ermee net zoals je geen asn bank neemt die je in de min zet terwijl je aangegeven hebt in je betaalrekeningmenu dat niet te willen.
want doen ze gewoon wel en vragen dan ook nog rente
dus weg ermee ,of als piratenlid weg zo simpel kan het zijn.
en dat zouden er meer moeten doen
Jacob Lageveen zegt
Ik ben het met bovenstaande reacties eens. Dit was nou echt een onderwerp geweest waar de Piratenpartij op had kunnen scoren.