Reactie Piratenpartij op ICT-protocol voor scholieren MSA
Geachte schoolleiding,
De afgelopen tijd hebben meerdere middelbare scholen regels opgesteld rond het gebruik van internet via het schoolnetwerk. De Montessori Scholengemeenschap Amsterdam (MSA) heeft hiertoe een protocol opgesteld en leerlingen gevraagd dit ondertekend in te leveren. De manier waarop de scholengemeenschap controle over de online activiteiten van haar leerlingen probeert te krijgen roept binnen en buiten de school hevige reacties op, onder meer omdat het protocol door wifi ook geldt voor communicatie met de eigen mobieltjes van leerlingen. Het protocol geeft de school veel ruimte voor interpretatie, is vaak niet redelijk en soms onrechtmatig. De nummers tussen haakjes zijn de nummers van de punten/artikelen in het protocol.
Interpretatie
Onduidelijke definities bieden rechtsonzekerheid. Het is dus belangrijk dat het protocol eenduidig en foutloos is. Veel elementen van het protocol zijn moeilijk te beoordelen omdat het niet duidelijk is waarnaar wordt verwezen. ‘Verkeersgegevens van internetgebruik’ (4) vraagt bijvoorbeeld om meer toelichting. ‘Verboden’ (5) moet ‘onrechtmatig’ zijn wanneer het niet gaat om een strafbaar feit. Van ‘afspraken’ kan slechts sprake zijn als twee partijen een overeenkomst hebben bereikt. Spelfouten en ontbrekende woorden zijn niet gepast in een contract.
Redelijkheid
Het netwerk mag volgens het protocol slechts voor schoolwerk gebruikt worden (9). Dit is onmogelijk te handhaven omdat de grens tussen werkgerelateerde communicatie en privé- communicatie niet te trekken is. Bovendien zal er over het fysieke schoolterrein geen vergelijkbare regelgeving bestaan en is het de vraag waarom dit wel voor het digitale schoolterrein zou moeten gelden. Nauwkeurigere formulering is hierbij gewenst.
Dataprotectie
Punt/artikel 1 stelt dat data slechts voor het doel waarvoor ze verzameld zijn zullen worden gebruikt, waarna kostenbeheersing als doel wordt genoemd (3). Hiermee houdt de school juridisch de deur open voor dataverkoop aan derden, zoals adverteerders. Gebruikers van het schoolnetwerk moeten controle houden over hun eigen data. Hoewel de scholengemeenschap verkoop van gegevens van leerlingen wellicht niet als inkomstenbron ziet kan dit veranderen (zie ING). Dataprotectie moet expliciet in het protocol worden opgenomen.
Rechtmatigheid
Bescherming van het imago van de school valt niet binnen de geest van de wet die de school de mogelijkheid geeft dit protocol op te stellen. Het verbieden van negatieve uitingen over de school (3) is mogelijk in strijd met de vrijheid van meningsuiting en kan als censuur worden gekenmerkt. Het strafrecht beschermt de school reeds voldoende tegen laster en smaad.
Dit is een greep uit de vraagtekens die we bij dit protocol hebben gezet. De Piratenpartij houdt zich wereldwijd bezig met digitale rechten op alle niveau’s van besluitvorming. Bij dezen bieden wij aan om met het schoolbestuur en een jurist een nieuw protocol op te stellen waarin de belangen van de school en de rechten van de leerlingen beter in balans zijn gebracht. Hiermee kunnen we een veilige en redelijke richtlijn maken die ook andere scholen zouden kunnen gebruiken bij het kadreren van een digitale leeromgeving.
Met vriendelijke groet,
Piratenpartij Amsterdam