Vertaald door Mike Peeters Origineel
Hoor ons, o dierbaar Internet
Het is zestien jaar geleden dat we elkaar gesproken hebben.
Al die tijd hebben de mensen van het internet, jij en ik en alle onze vrienden van vrienden van vrienden, tot de laatste Kevin Bacon, er een geweldige plek van gemaakt, gevuld met de wonderen van de wereld en de dagelijkse onbenulligheden.
Van serieuze zaken tot grappige, en tot ongelooflijke WTF-momenten. We hebben een einde gemaakt aan meerdere tirannen en dictators. We hebben helden gecreëerd.
We hebben gezien Hoe Dingen Werken en Wie We Zijn.
Maar op het moment staat al het goede werk wat we gedaan hebben onder druk, we verkeren in levensgevaar.
Toen wij de eerste keer voor u stonden was dat om te waarschuwen voor hen die niet begrijpen dat ze het internet niet begrijpen.
Dat zijn De Dwazen, de bedrijven en corporaties die het internet alleen gebruiken als uiterlijk vertoon.
Nu bedreigen nog twee bendes alles wat we samen hebben opgebouwd.
De Plunderaars begrijpen het internet maar al te goed. Ze denken dat het hun eigendom is om te plunderen,
verzamelen onze data en geld, denkende dat wij de dwazen zijn.
Maar het gevaarlijkste is de derde horde: dat zijn WIJ.
Een horde is een ongedefinieerde massa mensen. Maar de glorie van het internet is dat het ons in staat stelt te communiceren;
divers als we zijn.
We houden allemaal van massa-vermaak. Televisie is tegenwoordig zelfs prachtig, en het Net laat ons kijken wat we willen,
wanneer we willen. Geweldig.
Maar we moeten onthouden dat het leveren van massamedia de zwakste kracht van het Web is.
De superkracht van het internet is verbinding maken zonder restricties.
De almachtige kracht, dat we er van kunnen maken wat we maar willen.
Er is daarom geen tijd om achterover te leunen en het “o zo lekkere” junkfood te verorberen van Dwazen en Plunderaars, alsof ons werk al af is. Het is tijd om het vuur van het Web in te ademen,
en om ieder instituut dat ons voor kinderachtig aanziet geheel te veranderen.
De plundering van het internet, gelijk een stuksgewijze organenroof, is al flink gevorderd. Vergis je niet; met een pennenstreek, een geheime handdruk of door het onderdrukken van slachtoffers, kunnen we het dierbare internet uit onze handen laten glippen.
We spreken tot jullie vanuit de beginjaren van het Web. We zijn samen op het Web opgegroeid. Er is weinig tijd.
Wij, de mensen van het Internet, moeten de glorie van zijn openbaring onthouden zodat we het op kunnen eisen,
in de naam van zijn ware aard.
8 januari 2015
Eens waren wij kinderen in de Tuin…
A) Het internet, dat zijn wij, met elkaar verbonden.
- Het internet is niet gemaakt uit koperdraad, glasvezel, of radiogolven, zelfs geen buizen.
- De apparaten die we gebruiken om met het internet te verbinden zijn ook niet het internet.
- KPN, Ziggo en Vodafone zijn niet de eigenaren van het internet. Facebook, Google en Amazon zijn niet de alleenheersers; zelfs hun bots of algoritmes zijn dat nog niet. De overheden van wereldlanden, noch hun handelsorganisaties hebben de toestemming het Net te gebruiken/misbruiken alsof het hun eigendom is.
- Het internet is van ons allen, zonder echte eigenaars.
- Door ons en wat we ervan hebben gemaakt ontleent het Net zijn waarde.
- Het Web is van ons, door ons en voor ons.
- Het internet is van ons!
B) Het internet is ondefinieerbaar en heeft geen vastgelegd doel voor ogen.
- Het internet is evenmin een ding, ongrijpbaar, als zwaartekracht dat is. Maar het bundelt onze krachten.
- Het internet is helemaal niets tastbaars eigenlijk. Het fundament is een set van overeenkomsten, die de nerds onder ons(lang mogen hun namen geheiligd worden) protocollen noemen, maar die we in loop van de tijd ook wel “geboden” hebben genoemd.
- Het belangrijkste hiervan is: Uw netwerk is verplicht alle pakketjes dichterbij hun doel zonder voorkeur of vertragingen af te leveren, zonder te letten op oorsprong, bron, inhoud of bedoeling.
- Dit eerste Gebod zorgt voor een open structuur voor ieder idee, applicatie, zaak, doel, onderzoek of wat dan ook.
- Er is nog nooit een gereedschap geweest met een zo universeel doel als het Web, sinds de ontwikkeling van taal.
- Dit betekent dat het internet niet speciaal is gemaakt met één bepaald doel voor ogen. Niet speciaal voor sociale netwerken, niet voor documenten, niet om te adverteren, niet om zaken te doen, niet voor onderwijs, niet voor porno. Het is speciaal ontworpen voor alles.
- Het optimaliseren van het internet voor één speciaal doel, verslechtert het voor al het andere.
- Het internet heeft net zoals de zwaartekracht een universele aantrekkingskracht. Het trekt aan ons allemaal; van de virtuozen tot de “gestoorde” mensen onder ons.
C) Het Web is niet alleen inhoud.
- Er is geweldige content op het internet. Maar, zwerend bij het Vliegend Spaghettimonster, het internet is niet ontstaan uit content.
- Een tiener zijn eerste gedicht, het zalige moment van het vrijgeven van een lang bewaard geheim. Een gedetailleerde schets van een verlamde hand, een blogpost in een land met een regime dat de stem van zijn eigen bevolking haat. Geen van deze mensen ging er eens lekker voor zitten om content te genereren.
- Gebruikten we “content” hier zonder aanhalingstekens? Dat voelt vies.
D) Het Web is niet een medium.
- Het Web is niet méér een medium dan een gesprek dat is.
- Op het Net zijn wij het medium. Wij zijn het die berichten transporteren. We doen dat elke keer als we iets posten, retweeten, een link in een e-mail sturen of het op een sociaal netwerk plaatsen.
- Anders dan een medium, dat vluchtig en ongrijpbaar is, laten jij en ik onze vingerafdrukken en soms knaagsporen achter op de berichten die we rondsturen. We vertellen mensen waarom we het doorsturen. We discussiëren erover. We voegen een grapje toe. We snijden de stukken eruit die ons niet aanstaan. We maken er onze eigen berichten van.
- Elk bericht van ons op het Net bestaat voor klein stukje uit onszelf.
- We sturen alleen een bericht over dit “medium” als het belangrijk voor ons is, op één van de ontelbare wijzes waarin mensen kunnen geven om iets.
- Geven om, van belang zijn, dát is de drijvende kracht van het Internet.
E) Het web is een wijde wereld.
- In 1991 gebruikte Tim Berners Lee het om een geweldige gift aan de mensheid te schenken, en nog gratis ook: het WereldWijde Web. Bedankt!
- Tim heeft het web gecreëerd door een set protocollen in het leven te roepen (daar is het woord protocol weer!) die beschrijven hoe je een website maakt die kan linken naar elke andere website zonder dat je daar toestemming van iemand voor nodig hebt.
- Boem. Binnen tien jaar hadden we miljarden pagina’s op het Web — een gezamenlijke inspanning ter grootte van een wereldoorlog, en toch zo goedaardig dat de grootste klacht de <blink> tag was.
- Het web is een onmogelijk groot gebied, van min of meer blijvende aard, van items verkenbaar in hun compacte en verweven verbindingen.
- Klinkt dat bekend in de oren. O ja, dat is precies wat de wereld ook is.
- Anders dan de echte wereld, is elk ding en iedere verbinding in het Web gemaakt door iemand van ons, die een interesse uitte en een aanname deed over hoe die kleine stukjes in elkaar passen.
- Elke link door een persoon die wat te melden heeft, is een uiting van vrijgevigheid en onbaatzuchtigheid, die onze lezers verzoekt onze website te verlaten en te kijken hoe wereld ervoor iemand anders uit ziet.
- Het Web herschept onze wereld naar onze collectief verrijzende beeltenis.
Maar wat zijn we gedwaald, broeders en zusters…
A) Hoe hebben we het zover laten komen dat we nu een gewapende discussie voeren?
- Het is belangrijk dat het gesprek opmerken en het koesteren, evenals de vriendschap, de duizenden betuigingen van sympathie, van vriendelijkheid en van blijdschap die we tegenkomen op het Internet.
- En toch horen we de woorden flikker en nikker vaker online dan offline.
- Demonisering van “hun”, de mensen met uiterlijkheden, talen, meningen, lidmaatschappen en andere groeperingen waar we niet het geringste verstand van hebben, of niet leuk vinden of niet tolereren, is erger dan ooit tevoren op het hedendaagse Internet.
- Vrouwen in Saudi-Arabië mogen zogezegd niet rijden? Ondertussen kan de helft van de mensen op het Web niets zeggen zonder achterom te moeten kijken.
- Haat is aanwezig op het Web omdat het ook in de fysieke wereld voorkomt, maar het Web maakt het makkelijker uit te drukken en hoorbaar voor hele populaties.
- De oplossing: als we al een oplossing hadden, hoefden we jullie niet lastig te vallen met deze nieuwe set aanwijzingen.
- We kunnen dit wel zeggen: haat heeft het Web niet in leven geroepen; het vertraagt juist de ontwikkeling van het Web – en onszelf.
- Laten we in ieder geval erkennen dat het Web morele waarden heeft ingebouwd. Menselijke waarden.
- Afstandelijk bezien bestaat het Web alleen uit technologie. Maar het wordt bewoond door wezens die warmlopen voor zaken waar ze om geven: hun eigen leven, hun vrienden. De planeet die we alle delen.
- Het web biedt ons een gemeenschappelijke ruimte, een plek waar we kunnen zijn wie we zijn, samen met alle anderen die zich verheugen in onze verschillen.
- Niemand is eigenaar van die plek. Iedereen mag haar gebruiken. Iedereen kan haar verbeteren.
- Dat is waar het open internet voor staat. Er zijn oorlogen gevoerd voor heel wat minder.
B)”We zijn het over alles ééns, ik vind je fascinerend!”
- De wereld ligt voor ons opgediend als een lopend buffet, en toch blijven we bij aardappelen en biefstuk, lamsbout en hummus, vis en rijst of wat dan ook.
- We doen dit deels omdat een gesprek een gemene deler vereist: dezelfde taal, interesses, normen, begrip. Zonder deze is het moeilijk, zo niet onmogelijk om een gesprek te voeren.
- Gedeelde gronden zijn een voedingsbodem voor stammencultuur. De vaste grond van aarde heeft volksstammen op een afstand van elkaar gehouden. Zo kon er een rijke culturele verscheidenheid ontstaan. Verheugt U! Stammen geven aanleiding tot wij-tegen-zij-denken, en tot oorlog. Verheugend? Niet echt!
- Op het internet start de afstand tussen volkeren op nul.
- Blijkbaar is weten hoe je elkaar interessant kunt vinden niet zo eenvoudig als het lijkt.
- Dat is een uitdaging die we aan kunnen gaan door ons open, sympathiek en geduldig op te stellen. We kunnen het,team! Wij zijn de beste! Wij zijn nummer 1!
- Gastvrij zijn. Dat is een waarde die het Web moet leren van de beste culturen van de echte wereld.
C) Marketing bemoeilijkt communiceren nog steeds.
- We hadden de eerste keer gelijk: markten zijn gesprekken.
- Een gesprek mag niet verstoord worden met reclame onderbrekingen die we helemaal niet willen horen.
- Als we de waarheid willen weten over jouw producten dan horen we het wel van elkaar.
- We snappen dat deze gesprekken ongelooflijk waardevol voor jou zijn. Jammer dan. Ze zijn van ons.
- Je bent welkom om je bij de discussie aan te sluiten, maar alleen als je vertelt voor wie je echt werkt, en alleen als je voor jezelf en als jezelf spreekt.
- Telkens wanneer je ons consumenten noemt, voelen we ons als koeien die het woord vlees gaan opzoeken.
- Hou op met het delven in onze levens om zoveel mogelijk data te mijnen, die je helemaal niks aan gaat. En die je machines ook nog eens verkeerd interpreteren.
- Wees maar niet bang, je hoort wel van ons als we in de markt zijn voor iets. Op onze eigen manier. Niet de jouwe. Vertrouw ons maar; dat zal je goed doen.
- Advertenties die menselijk klinken, maar die voortkomen uit de gekwelde ingewanden van jouw marketingsafdeling, bevlekken de structuur van het Web.
- Als personalisering gezien wordt als iets angstaanjagend, dan is dat een vrij goede indicatie dat je niet begrijpt wat het is om een mens te zijn.
- Persoonlijk is menselijk, gepersonaliseerd is dat niet.
- Hoe meer machines op mensen lijken, hoe meer we de afgrond inglijden van de griezelvallei waar alles één grote angstaanjagende voorstelling is.
- Nog zoiets, hou alsjeblieft op met advertenties te vermommen als nieuws in de hoop dat we de disclaimer niet uit hun onderbroek zien hangen.
- Als je een ingesloten advertentie plaatst, dan hol je niet alleen je eigen betrouwbaarheid uit, maar ook de betrouwbaarheid van de gehele nieuwe manier van het samen zijn.
- Overigens, waarom noemen we het beestje niet gewoon bij zijn naam. Productplaatsing of advertentie-artikel of verdomme nog aan toe, nep nieuws!
- Adverteerders gedijden al generaties lang prima, zonder eng te hoeven zijn. Ze kunnen ook best op het web bestaan zonder angstaanjagend te zijn, hoor.
D) Het Guantanamo van het Web.
- We houden allemaal van onze glimmende apps, zelfs als ze zo strak zijn beveiligd als een maanbasis. Voeg alle gesloten apps in de wereld samen, en je hebt een stapel apps.
- Voeg alle websites samen en je hebt een nieuwe wereld.
- Websites verbinden. Apps controleren.
- Als we verhuizen van het Wereldwijde web naar een op apps gebaseerde beleving, verliezen we ons gemeengoed dat we samen hebben opgebouwd.
- In het koninkrijk van de apps zijn wij de gebruikers, niet de makers.
- Elke nieuwe pagina maakt het web groter. Elke nieuwe link maakt het Web rijker.
- Het enige wat een app ons biedt is iets te doen in de bus of op het station.
- Auw, een beetje goedkoop.
- Een goedkoop idee zou een goede basis zijn voor een geweldige nieuwe app! Alleen heeft het in-app aankopen in de uitverkoop.
E) Zwaartekracht is geweldig – totdat het ons allemaal een zwart gat inzuigt.
- Aan niet-neutrale applicaties die gebouwd worden bovenop het vrije open en neutrale Web kan net zo min ontkomen worden als aan de aantrekkingskracht van een zwart gat.
- Als jou Internet-ervaringen alleen worden vormgegeven door Facebook, dan heb je de bril opgezet van een bedrijf dat een inherente verantwoordelijkheid heeft om te voorkomen dat je die bril ooit weer af zet.
- Google, Amazon, Facebook, Apple zitten allemaal in de brillen business. De grootste waarheid die hun brillen verdoezelen: deze bedrijven willen ons vangen zoals een zwart gat licht vangt.
- Deze corporale entiteiten zijn gevaarlijk niet omdat ze gemeen zijn. Vele van hen vertonen zelfs vrij opmerkelijk burgerlijk gedrag. Daar zouden ze geroemd voor moeten worden…
- Maar zij doen hun voordeel met de zwaartekracht van de gemeenschap. Het netwerk-effect betekent dat veel mensen iets gebruiken omdat velen het gebruiken.
- Als er geen concurrerende alternatieven zijn, moet we uiterst waakzaam zijn om deze Titanen van de Vallei van het web te herinneren aan de waarden die hen oorspronkelijk inspireerden.
- En dan moeten we het geluid dat we maken als iemand van ons bij hun wegtrekt eren. Het is iets tussen het geluid van een raket die opstijgt van het lanceerplatform en het losscheuren van klittenband als je een te strak korset losrukt.
F) Privacy in het tijdperk van de spionnen.
- Oké overheid, jij hebt gewonnen. Je hebt onze data. Wat kunnen we doen om er zeker van te zijn dat het tegen Hun gebruikt wordt, en niet tegen Onszelf? Zie jij eigenlijk het verschil wel?
- Als we willen dat onze overheid een pas op de plaatst maakt, dan moet de afspraak zijn dat indien – wanneer – de volgende aanval zich aandient, we niet zullen klagen dat we nog meer bespied hadden moeten worden.
- Er kan geen sprake zijn van eerlijke handel als we niet precies bevatten waar we afstand van doen. Hoor je dat, veiligheid-ten-koste-van-privacy afweging?
- Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zullen we er spijt van krijgen dat we niet meer in opstand zijn gekomen om de data uit handen van onze overheden en alleenheersers uit het bedrijfsleven te houden.
G) Privacy in het tijdperk van wezels.
- Een persoonlijke levenssfeer is prima voor hen die het willen. En we trekken allemaal ergens een streep.
- Vraag: Hoe lang denk je dat de pre-internet cultuur erover gedaan heeft om te bedenken waar ze de streep moesten trekken?Antwoord: Zolang als enige cultuur bestaat.
- Het Web is nauwelijks uit zijn tienerjaren. We zijn aan het begin van het privacyverhaal, niet aan het eind.
- We kunnen er alleen maar achter komen wat het betekent om een privéleven te hebben als we begrijpen wat het betekent om sociaal te zijn. En we zijn nauwelijks begonnen om dat opnieuw uit te vinden.
- De economische en politieke drijfveren om ons uit te kleden zijn zo sterk, dat we er goed aan doen om te investeren in ondergoed gemaakt van aluminium folie.
- Hackers hebben dit veroorzaakt; zij zullen ons hier ook van moeten verlossen.
Het opbouwen en het zaaien.
A) Kumbayah klinkt angstvallig goed in een holle ruimte.
- Het internet is ongelooflijk. Het web is geweldig. Je bent zo mooi. Verbind ons allemaal en we worden nog “fanatieker” dan Jennifer Lawrence. Dit zijn de simpele feiten.
- Laten we dus niet bagatelliseren wat het Net heeft gedaan de afgelopen twintig jaar.
- Er is nu zoveel méér muziek in de wereld.
- We maken onze cultuur nu grotendeels voor onszelf, met de uitzondering dat we ons af toe tegoed doen aan een versnapering en een zakje popcorn van 8 euro in de bioscoop.
- Politici zijn tegenwoordig genoodzaakt hun standpunten veel beter uit te leggen dan middels het voorheen gebruikelijke “toelichting op politiek standpunt”-stenciltje van één kantje.
- Voor alles wat je niet begrijpt kun je een verklaring vinden. Of een discussie erover. Of een ruzie erover. Is het nu nog niet duidelijk hoe fantastisch dat dit is?
- Wil je weten wat je moet kopen? Het bedrijf dat een gewild object maakt, is nu echter de slechtste informatiebron erover. De meeste betrouwbare bron zijn wij zelf.
- Wil je graag luisteren naar een academische cursus waarin je geïnteresseerd bent. Zoek het op Google. Kies maar iets uit. Allemaal gratis.
- Oké, het internet heeft niet alle problemen van de wereld opgelost. Daarom heeft de Almachtige je ook een kont geschonken. Opdat je van je luie kont komt.
- Internet-critici houden ons aan de waarheid. We vinden ze alleen leuker als het geen ondankbare honden zijn.
B) Een zak vol aantijgingen
- We wilden je nu vertellen hoe het internet gerepareerd kan worden, in vier duidelijke stappen, maar de enige die we nog wisten is: winstmarges. Daarom maar wat willekeurige gedachtes in plaats daarvan.
- We moeten de artiesten en makers steunen die ons soelaas bieden of onze zorgen verlichten.
- We moeten de hulp durven vragen die we nodig hebben.
- We hebben een cultuur die uitgaat van delen; helaas hebben we wetten die uitgaan van het auteursmonopolie. Copyright heeft ook goede facetten, maar als je de kans krijgt, breek het dan open.
- In het verkeerde daglicht is iedereen een “k****zak. (Wij ook. Maar dat wist je al.) Dus als je mensen uitnodigt om aan deze dans deel te nemen, maak dan de spelregels bekend. Alle trollen van de vloer!
- Als de discussies op jouw site de verkeerde kant op gaan, dan is dat jouw eigen schuld.
- Waar de conversatie ook plaats vindt, niemand is je een antwoord verschuldigd, hoe redelijk je argument ook is, of hoe sympathiek je lach ook straalt.
- Ondersteun de bedrijven die het Web echt begrijpen. Je herkent ze niet alleen omdat ze net zoals ons klinken, maar omdat ze aan onze kant staan.
- Oké, apps zorgen voor een fijne gebruikerservaring. Maar het web is groot geworden en gebleven met links die mensen ver uit elkaar verbinden. Voor mensenlevens en ideeën is voltooiing de doodsteek. Kies voor het leven.
- Kwaadheid is een vrijbrief om je stom te gedragen. Het is in de straten van het internet al druk genoeg met mensen die met de papieren zwaaien.
- Als je al een tijdje aan het praten bent, hou dan je mond. (Dan doen wij dat binnenkort ook.)
C) Samen zijn: de oorzaak en oplossing voor ieder probleem.
- Als we ons vooral hebben gericht op de rol van de populatie van het Net, jij en wij, in de genadeloze val van gratie, dan is dat omdat we er nog steeds vertrouwen in hebben.
- Wij mensen van het net kunnen niet bevroeden hoeveel we samen kunnen doen, omdat we nog lang niet klaar zijn met uitvinden hoe we samen kunnen zijn.
- Het internet heeft een oude kracht losgelaten: de zwaartekracht die ons tot elkaar brengt.
- Die zwaartekracht van verbinding is liefde.
- Lang leve het open internet
- Mogen we er lang van kunnen houden.