Opiniestuk van Matthijs Pontier
ABN AMRO gebruikt persoonsgegevens van haar klanten voor commerciële doeleinden. Gegevens over het betalingsverkeer van klanten worden gebruikt om gericht ‘goede aanbiedingen’ te doen. Bankiers als Peter Verhaar vinden dit een goed idee. Maar waarom zou het doen van aanbiedingen voor kinderwagens en dakkapellen een taak voor een bank zijn?
Toen ING met dit plan kwam, ontstond hier zoveel ophef over, dat ze toch van dit plan afzagen. Het zou schadelijk zijn voor de vertrouwensrelatie tussen banken en hun klanten. Het risico zou op de loer liggen dat de bank in de toekomst de grenzen van de toelaatbaarheid nog verder op zou zoeken en de gegevens voor hele andere zaken zou gaan gebruiken. Adverteerders en overheden zouden misbruik kunnen maken van de gegevens. En bovendien zijn je persoonlijke gegevens gewoon geld waard, en is het een slechte deal om deze zomaar van de hand te doen voor een paar aanbiedingen waar je helemaal niet op zit te wachten.
ABN AMRO gaf destijds dan ook aan niet aan dit soort plannen te beginnen. Maar slechts enkele maanden later bleek uit een fraai staaltje onderzoeksjournalistiek dat ze dit al lang deden! Zonder de klant hierover te informeren; laat staan toestemming te vragen!
Dit druist in tegen alle Piraten-principes
De Piratenpartij vindt dit totaal onacceptabel. De handelswijze van ABN AMRO druist in tegen al onze principes. De bank is niet transparant, maakt inbreuken op de privacy van haar klanten en misbruikt haar machtspositie om een nog sterkere machtspositie te verwerven.
Net als van overheden, verwacht de Piratenpartij van banken dat ze transparant, open en eerlijk zijn over hoe ze met onze gegevens omgaan. Door dit niet te doen, heeft ABN AMRO het vertrouwen van haar klanten op ingrijpende wijze geschaad. Als ABN AMRO in het belang van de klant zegt te handelen, waarom is zij dan niet eerlijk over haar handelswijze?
Banken moeten het betalingsgedrag van hun klanten analyseren, als ze gerichte aanbiedingen willen doen. In dit proces worden veel gevoelige gegevens verwerkt. Het is onduidelijk wat er precies met deze gegevens gebeurt en waar ze terechtkomen. Dit is een grove inbreuk op de privacy van de burger. In de ogen van de Piratenpartij is dit een doodzonde. Het doen van gerichte aanbiedingen zou alleen moeten worden gedaan in het geval van nadrukkelijke toestemming van de klant, via een opt-in.
Bovendien hebben burgers een afhankelijke en zwakke positie ten opzichte van banken. ABN AMRO maakt hier misbruik van. Ze gebruikt de persoonlijke gegevens waarover ze beschikt om haar machtspositie, en de machtspositie van andere grote bedrijven waarmee ze samenwerkt, nog verder uit te breiden. Dit gaat niet alleen ten koste van de klant, maar ook van kleine ondernemers die niet over deze gegevens beschikken. Innovatie komt in de regel van kleine spelers op de markt. Voor een goed functionerende markt is het belangrijk dat grote spelers niet te machtig worden en kleinere spelers genoeg ruimte en mogelijkheden krijgen om te innoveren. De Piratenpartij is daarom erg kritisch over dit oligarchische gedrag van ABN AMRO.
Hoe we machtige organisaties kunnen aanpakken
Nu laat de geschiedenis natuurlijk vaker zien, dat wanneer een organisatie een machtspositie verwerft, dit vaak tot onethisch gedrag leidt. Door haar machtspositie is zo’n organisatie vaak lastig aan te pakken. De Piratenpartij probeert dit toch in de politiek. Door onethisch gedrag van machtspartijen zichtbaar te maken. Door te strijden voor transparant en decentraal georganiseerd bestuur. En door systemen te ontwikkelen die directe inspraak mogelijk maken, om zo de massa te verenigen en een stem te geven. Niet voor niets begint het Pirate Wheel (pdf) met de kernwaarde ‘Empowerment’.
Dit sluit perfect aan bij de methode van Crowdsuing. Door de massa te verenigen maken zij het mogelijk een juridische strijd te voeren tegen een speler die tegen een enkel individu vrijwel zeker oppermachtig zou zijn door zijn leger duurbetaalde advocaten.
Zoals onze eigen Ancilla zegt: “De tijd is rijp om banken niet zonder meer hun gang te laten gaan. Banken zouden het algemeen nut moeten dienen, maar ze zijn verworden tot een clubje oligopolisten die samen dergelijke praktijken opdringen aan klanten. Privacy is een grondrecht!”
Om ABN AMRO aan te pakken kan Crowdsuing jullie hulp goed gebruiken. Geef ze daarom een Sinterklaascadeautje. Of geef iemand anders voor Sinterklaas een donatie uit zijn of haar naam. Dit kun je hier doen. En als je dan toch bezig bent: de Piratenpartij kan zelf ook goed donaties, vrijwilligers en goede kandidaten gebruiken voor haar politieke strijd tijdens de campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen. Samen kunnen we een vuist maken tegen de zittende macht. Of het nou gaat om bankiers of om politici, die misbruik maken van hun macht.
Matthijs Pontier is Piraat en stapte over naar een andere bank.
Erik zegt
Goede uitleg maar helaas nog wat grammaticale foutjes. Zodra ik weer een laptop heb zal ik even zien of ik daarbij van dienst kan zijn 🙂
Matthijs zegt
LiquidFeedback is een software pakket wat peilingen van de achterban mogelijk maakt (eerst zin, bovenaan). Het is “…een softwarepakket dat…”
Hans zegt
Beste Piratenpartij,
LiquidFeed systeem klinkt leuk.
Vraag me af in hoeverre het werkbaar is om hier onze democratie op te basere, als we kijken naar de hoeveelheid vergaderingen, in stemming gebrachte wetsvoorstellen, moties, amendementen etc. die nu in de Tweede kamer behandeld worden, zie link
http://www.tweedekamer.nl/images/Jaarcijfers_2011_118-227352.pdf
Verder vraag ik me af of dit combineerbaar met een alternatief partijensysteem of districtenstelsel is.
Groet,
Hans
DarkoSecurens zegt
Goed Artikel. Mensen die dit lezen, stem op een partij met verstand van zaken, stem Piratenpartij.
We kunnen jullie hulp goed gebruiken. Laat je stem horen!
Rob Halff zegt
Ik kende het begrip crowdsuing nog niet, wat mij betreft een zeer belangrijk nieuw instrument. Machteloosheid kan zo met recht omgetoverd worden tot het maken van een vuist, top.
Pascal Obma zegt
Wat vindt de Piratenpartij eigenlijk van dit bericht in de media:
Pascal Obma zegt
Excuus, nu met link:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/alleen-duitsers-straks-nog-baas-over-privegegevens-op-facebook/SrZnla!8ytFfoSKP1SMk/
Henk Langendijk zegt
Jammer dat het niet gehaald is.