Dit is een blog van Bas Dieleman, econoom en lid van de Piratenpartij
Het systeem van inkomensafhankelijke toeslagen leidt tot een armoedeval. Wat een armoedeval is, leg ik uit aan de hand van het volgende voorbeeld. Saskia is een alleenstaande moeder met twee kinderen. Zij werkt fulltime tegen het wettelijk minimumloon van circa € 19.000 bruto per jaar. Daarnaast ontvangt zij huurtoeslag, zorgtoeslag, kind gebonden budget en kinderopvangtoeslag. Saskia haar werkgever wil alle werknemers motiveren om harder te werken. Er wordt daarom aan alle werknemers toegezegd dat als zij een bepaalde target halen, zij een eenmalige bonus krijgen die kan oplopen tot € 5.000 bruto.
Saskia is erg blij op het moment dat zij hoort dat haar werkgever een bonussysteem wil invoeren, want zij kan extra inkomen gebruiken. Dit verandert echter zodra Saskia online de gevolgen van een eventuele bonus voor haar inkomensafhankelijke toeslagen berekent. Wat blijkt, de door Erica haar werkgever in te houden loonbelasting over de bonus, de korting die Erica krijgt op de door haar te ontvangen inkomensafhankelijke toeslagen en verlaging van de algemene heffingskorting, bedragen bijna evenveel als de bonus die Saskia kan verdienen. Vanuit financieel oogpunt heeft het voor Saskia dus geen zin dat zij harder gaat werken om haar bonus te halen.
De armoedeval komt in Nederland op grote schaal voor. De armoedeval doet zich met name voor bij burgers met salaris dat ongeveer gelijk is aan het wettelijk minimum inkomen en bij burgers die momenteel geen baan hebben en een bijstandsuitkering ontvangen. De armoedeval wordt veroorzaakt doordat burgers inkomensafhankelijke toeslagen ontvangen en de hoogte van deze toeslagen substantieel afneemt indien het inkomen en/of vermogen van burgers toeneemt. Het probleem van de armoedeval is afgelopen zomer door Minister van sociale zaken en werkgelegenheid erkend. In zijn brief van 7 juli 2016 bevestigt de Minister niet alleen het bestaan van de armoedeval, maar geeft hij gedetailleerd aan dat dit probleem met name speelt bij alleenstaanden met een inkomen van € 15.000 tot € 32.000 bruto per jaar. De cijfers in deze brief zijn overigens minder schokkend dan de werkelijkheid, omdat de kinderopvangtoeslag buiten beschouwing is gelaten.
Uit bovengenoemde brief valt af te leiden dat de Minister van sociale zaken en werkgelegenheid geen noodzaak ziet om het probleem van de armoedeval aan te pakken. Dit is opvallend omdat de minister deel uit maakt van een kabinet van VVD en PvdA. De VVD roept namelijk altijd dat werken moet lonen en de PvdA roept altijd dat zij een partij is die opkomt voor burgers met lage inkomens. Van beide partijen zou je dus verwachten dat zij het probleem van de armoedeval tijdens afgelopen kabinetsperiode zouden hebben aangepakt. Het tegendeel is dus waar.
De armoedeval is het grootste nadeel van inkomensafhankelijke toeslagen, maar niet het enige. Behalve fraudegevoeligheid is complexiteit een ander belangrijk nadeel van inkomensafhankelijke toeslagen. De complexiteit wordt veroorzaakt doordat burgers door de vele toeslagen met elke een eigen inkomens- en/of vermogenstoets, de bomen het bos niet meer zien. Het gebeurt daardoor regelmatig dat goedwillende burgers wijzigingen in hun inkomen niet doorgeven aan de overheid, waardoor zij achteraf met een terugbetaling van toeslagen worden geconfronteerd. Complexiteit is er ook bij de overheid omdat overheidsinstanties veel mankracht en financiële middelen kwijt zijn aan toezicht op en handhaving van de inkomensafhankelijke toeslagen. Met name voor de Belastingdienst is dit een probleem omdat deze instantie de komende jaren duizenden goedopgeleide ambtenaren kwijt raakt vanwege een (te) ruime vertrekregeling.
De Piratenpartij neemt het door de inkomensafhankelijke toeslagen bestaande probleem van de armoedeval wel serieus. Daarnaast zijn wij voor een efficiënte overheid en daarbij is geen plaats voor complexe inkomensafhankelijke toeslagen. De Piratenpartij stelt daarom voor om inkomensafhankelijke toeslagen zo snel mogelijk af te schaffen.
Inkomensafhankelijke toeslagen hebben tot doel het bieden van een tegemoetkoming aan burgers met lage inkomens. De Piratenpartij wil deze burgers ook een tegemoetkoming bieden, maar op een andere en eenvoudigere manier. De Piratenpartij wil daarom de tarieven van de inkomsten – en loonbelasting verlagen met een deel van het bedrag dat vrij komt door het afschaffen van de inkomensafhankelijke toeslagen. Aangezien de inkomensafhankelijke toeslagen bedoeld zijn voor burgers met een laag inkomen en de armoedeval zich met name voordoet bij burgers die minder dan € 32.000 bruto per jaar verdienen, ligt het voor de hand om met name de belastingtarieven voor deze burgers te verlagen. De Piratenpartij beseft zich dat het vervangen van een inkomensafhankelijke toeslagen door lagere belastingtarieven betekent, dat bepaalde burgers er op vooruit gaan en andere burgers er wat op achteruit gaan. Aan burgers die er substantieel op achteruit gaan, kan een tijdelijke compensatie worden geboden.
Vervanging van inkomensafhankelijke toeslagen door een verlaging van belastingtarieven werkt alleen als burgers inkomen ontvangen waar zij belasting over moeten betalen. Over (veel) toeslagen hoeft echter geen belasting te worden betaald. Voor burgers die geen inkomen ontvangen waar belasting over moet worden betaald, bijvoorbeeld omdat zij werkloos zijn, zal de afschaffing van inkomensafhankelijke toeslagen dus op een andere manier moeten worden opgevangen. De Piratenpartij is daarom voorstander van een basisinkomen voor alle burgers. Daarbij maakt het niet uit of een burger wel of niet werkloos is.
Natuurlijk moet een basisinkomen betaalbaar moet zijn. Nu is dit minder problematisch dan dat veel mensen denken en wel om twee redenen. Ten eerste kan het bedrag dat vrij komt door afschaffing van de inkomensafhankelijke toeslagen, worden aangewend voor een basisinkomen. Dit eventueel in plaats van de hierboven voorgestelde belastingverlaging. Ten tweede blijkt uit cijfers van de Belastingdienst dat 6 miljoen huishoudens huurtoeslag, zorgtoeslag, kind gebonden budget en/of kinderopvangtoeslag ontvangen, terwijl er in Nederland maar 7,5 miljoen huishoudens zijn. Anders gezegd het overgrote deel van de huishoudens ontvangt al een inkomen van de staat. Hoe een basisinkomen er precies uit moet zien, welke voorwaarde je hier wel moet stellen en wat de effecten van een basisinkomen zijn op bijvoorbeeld de bereidheid van mensen om te werken, is op dit moment onvoldoende bekend. De Piratenpartij pleit daarom niet voor een directe invoering van een basisinkomen, maar voor een goed onderzoek hiernaar. Daarbij zijn experimenten met een soort van basisinkomen, zoals het idee van de gemeente Terneuzen dat in de laatste week van januari alle media haalde, van cruciaal belang.
Otto zegt
Beste Bas,
Bedankt voor dit interessante stuk over het basisinkomen. Ik ben zelf ook al een tijdje aan het nadenken over het basisinkomen en wat het betekent. Eén van de problemen is denk ik de financiële haalbaarheid.
Volgens mij zijn er in ieder geval een aantal dingen die kunnen gebeuren bij het invoeren van een basisinkomen.
– Op de WW en WAO na vervallen alle uitkeringen. AOW en bijstand kunnen worden afgeschaft en daarmee ook de uitvoeren instanties. Ik kan me voorstellen dat de uitkeringen waarvoor premie wordt afgedragen, WW en WAO, wel in een vorm blijven bestaan.
– Als het basisinkomen vanaf 18 jaar wordt ingevoerd verdwijnt/verminder de behoefte voor een studielening/beurs. Ik kan me voorstellen dat ook bijvoorbeeld een OV jaarkaart wordt afgeschaft, of anders dat het beheer hiervan bij scholen komt te liggen. Waarmee de DUO kan worden afgeschaft. Iederen van 18 jaar en ouder heeft dan de keuzevrijheid om te gaan studeren zonder zich in de schulden te steken of om wat anders te gaan doen.
Als de toeslagen die je in je stuk noemt vervallen worden opgevangen door een lager belastingtarief, waarbij ik me kan voorstellen dat er naar een veel simpeler belastingssyteem wordt gegaan, of zelfs een flat rate, kan ook de belastingdienst inkrimpen. Niet alleen voor de uitvoering maar ook voor de handhaving. Zonder een oerwoud aan regels is het ook lastiger frauderen.
Mijn stellingen zijn wat kort door de bocht en misschien maak ik het iets te simpel maar ik denk wel dat een deel van de financiëring uit het het drastisch verminderen van uitvoeringsorganen te halen is.
Ik ben zelf best enthousiast over het basisinkomen dus ik hoop dat het er ook komt.
Met vriendelijke groet,
Otto
Judith zegt
Ja ik ken het probleem, ben boventallig verklaard, zit nu vanaf jan. 2015 tot jan 2018 in de ww. 70 % van 80% (ik werkte 4 dagen ) is 970 euro per maand. Heb recht op zorgtoeslag en huur subsidie. Vorig jaar is mijn vader overleden en laat ons (4 kinderen ) ieder 20.00 euro na. Hartstikke leuk voor mijn broer en zus maar niet voor mij want toeslagen worden minder en vanaf volgend jaar zit ik in de bijstand . Ben 64 en heb sollicitatie plicht. Absurde situatie.
Ricardo zegt
Herkenbaar. Zit in ong het zelfde schuitje. Moeder een paar jaar geleden een fatale hartaanval. Erfenis op ” mogen” maken en daarna weer de bijstand en de armoe in. Weet u zeker dat u naar de bijstand moet? Met 65 krijgt u AOW.
Btw, ik heb nog wel een tip om het ofoon het niet doet “vermogen” op te maken voor u in de bijstand komt, helaas kwam deze tip voor mij te laat. Als u belangstelling heeft stuur dan een mail naar rico70 at tutanota dot com
louisa zegt
Hoezo nog een proef met basisinkomen? Uit experimenten hiermee in Canada en V.S. blijkt dat mensen wel willen werken. In Finland loopt een experiment met basisinkomen. Verder wordt ik ziek over de kreet dat de huidige gepensioneerden zo rijk zijn. Het zal wel gaan over 1% neem ik aan want in de buurt waar ik woon zijn 65+ers dagelijks op zoek naar gratis eten en veel meer zo goedkoop mogelijk.
h.rijk zegt
deel van uw ‘mede’mens wil geen mensen die echt de keus krijgen voor ,met of waarvoor ze willen werken.
dat zijn o.a de werkgevers en bedrijven die er alle belang bij hebben dat u afhankelijk blijft van hun feodaal systeem.
een fijne dag en informeer vooral uzelf niet!
de ander weet het altijd beter (voor zichzelf) maar dat zegt men er niet bij
(westerse beschaving noemt men dat)
h.rijk zegt
voor wie ,met wie of waarvoor