De Piratenpartij is een open beweging waar initiatief de ruimte krijgt. Graag houden we je op de hoogte van wat we in de campagne doen en waarom we dat doen. Zo kan jij het beste met ons samenwerken en meedenken. Tot de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 plaatsen we hier elke week een update. Steeds vertellen we ook waar we je steun het hardste nodig hebben. Heb je vragen neem dan vooral contact met ons op door te mailen naar campagne [at] lists [dot] piratenpartij [dot] nl. Wil je je inzetten voor de campagne mail dan naar vrijwilligers [at] piratenpartij [dot] nl of neem contact op met een lokale afdeling bij jou in de buurt.
De Campagne Kick-Off komt steeds dichterbij. Op 15 en 16 oktober trappen we af in Utrecht, midden in het land. Tot die tijd werken we aan de grondslagen van onze boodschap, aan de logistieke vereisten en aan een steeds groter wordend team van enthousiaste Piraten dat meewerkt aan deze beweging om de Piratenpartij naar Den Haag te brengen.
Nog één keer de doelen, die we onszelf gesteld hebben:
- We willen (tenminste) drie zetels behalen in de Tweede Kamer;
- We willen het aantal Piraten het komende half jaar verviervoudigen;
- We willen onze naamsbekendheid flink vergroten en Nederland laten zien wat een Piraat is.
Ook is het altijd goed om nog eens te benadrukken wat onze uitgangspunten zijn:
- Iedereen kan meedenken, meepraten en meedoen en zo eigenaar worden van de campagne;
- Digitaal en analoog: er zit in alles wat we doen een verbinding tussen online en offline;
- Actie! Onze campagne drijft op jouw ideeën om actie te voeren.
Update van Ancilla:
Zaterdag stond mijn interview in de Volkskrant. Wat mij betreft is het een relatief correcte schets door een oprechte journalist geworden. Dit interview heeft alles bij elkaar toch bijna twee dagen gekost. Inplannen, een interview van drie uur, foto-shoot van een paar uur, en overleggen en redigeren voor zover de journalist dat toelaat. Een publicatie in de Volkskrant is een belangrijke stap in serieus genomen worden door de rest van de mainstream media, aangezien ze toch nog steeds te boek staat als de meest vooraanstaande krant van Nederland (terecht of onterecht).
Afgelopen week werkte ik met het campagneteam aan voorbereidingen voor het Piratencongres in oktober. Het belooft een groots evenement te worden waarbij Piraten en potentieel-Piraten elkaar de hand kunnen schudden en kennis, cultuur en steun kunnen uitwisselen. Heb je een idee wat echt níet mag ontbreken op het PPNL congres, werk het dan even netjes uit (beantwoord alvast de vragen Wie? Wat? Wanneer? Waarom? Hoe? Benodigdheden? Budget?) en benader onze evenement-coördinator Jelle hiermee, het liefst na zijn vakantie. Dit moet het grootste en leukste PPNL evenement ooit worden, zodat we ook twijfel-Piraten over de streep kunnen trekken.
Ik heb vanuit de kiescommissie een aantal uitstekende kandidaten gesproken voor de kieslijst; hiermee mogen we onszelf echt in de handjes knijpen. De deadline is opgerekt, dus mocht je nog geschikte kandidaten kennen, schuw dan niet om ze lekker pro-actief te benaderen. Breng ze in contact met de kiescommissie. Hou hiermee ook rekening met de diversiteit op de lijst. Een bepaalde bevolkingsgroep is op onze lijst ruimschoots vertegenwoordigd, en dat is natuurlijk mooi, want representatief voor onze huidige achterban. Echter, we lopen met een te eenzijdige vertegenwoordiging aandacht van andere potentiële kiezers mis. En dat zou zonde zijn, want in principe zou elke burger zich natuurlijk in onze standpunten kunnen herkennen. Dus vraag gerust je buurvrouw, je nichtje, je oma, je lerares of je collega. Nee heb je, ja kun je krijgen. En dat zou de PPNL zeer ten goede komen.
Verder werd er met de programmacommissie aan ons verkiezingsprogramma gewerkt. Voor wat betreft dat verkiezingsprogramma ben ik in gesprek met subject matter experts, om ons op hun vakgebieden inhoudelijk te versterken. Dit is een tweezijdige zet, ook om alvast contacten buiten de partij op te bouwen, die zich wellicht later voor ons kunnen en willen uitspreken. De programmacommissie kan trouwens ook nog wel wat versterking gebruiken, dus mocht je nou een hoop inhoudelijke kennis hebben, niet al te veel op je eigen stokpaardjes willen leunen maar een bredere visie in het achterhoofd hebben, en goed in teamverband te kunnen werken, neem dan contact op met de programmacommissie, Henk of Jonathan, hoe je hen kunt bijstaan. Wat ook belangrijk is, is dat we het taalgebruik wat willen aanpassen om een bredere doelgroep te kunnen bereiken. Dus mocht je nou die waardevolle gave hebben om complexe zaken in Jip & Janneke taal te kunnen uitleggen, zonder de essentie te verliezen: je hulp is zeer welkom!
Oh … en er is sprake van een super geheim tv-project – of drie, maar daar kan ik nog niks over zeggen. Media embargo en zo. Shhhhhht.
Verder heb ik dit gedaan:
- Kieslijst – kandidaten ontmoet en geïnterviewd;
- Duurzaamheid-contacten gelegd voor programma;
- Voedings-experts gesproken voor programma;
- Drugsbeleid-experts gesproken voor (kritische kijk op ons) programma;
- Bezorgde moeders gesproken voor privacy-onderdeel van ons programma;
- Dierenrechten-NGO gesproken voor programma;
- Geopolitiek-experts benaderd voor (kritische kijk op ons) programma;
- Extern adviseur campagne gesproken;
- Online video interview ingepland voor Geenstijl (november);
- Online geschreven interview overlegd voor december;
- Noodzaak en mogelijkheden bekeken voor personal assistent;
- tv-programma overlegd voor oktober;
- Diverse podcasts binnen -en buitenland overlegd;
- Een heleboel sprekersopdrachten overlegd voor najaar;
- Overlegd en rehearsals voor tv-programma september;
- Aanbeveling geschreven boek over privacy voor De Correspondent;
- Mogelijkheden bekeken voor debattrainer voor kieslijst – debatbureau ontmoet.
Communicatieteam:
De tweede versie van het communicatieplan ligt nu bij de andere campagne-teamleden, om snel te worden besproken. Ook is er een evaluatie-document opgesteld, waarin we bijhouden wat er goed en minder goed gaat. Bij elke volgende campagne kunnen we zo teruggrijpen naar ‘lessons learned’.
Er zijn een flink aantal teams ontstaan. Wil je zien welke plannen, teams en deadlines het communicatieteam nu heeft? Klik hier, dan zie je meteen welke Piraten er nu flink betrokken zijn bij de communicatie van de campagne.
Maar we zijn nog lang niet compleet. We hebben bij veel teams nog hulp nodig. Piraten gezocht, dus!
- Weet jij veel van websites? We werken nu aan onze campagnewebsite. Ben je nieuwsgierig, of kun je hier aan bijdragen? Stuur Thomas een e-mail op thomas [at] piratenpartij [dot] nl.
- Ben jij goed met film/video? We hebben een video-team geformeerd, maar zij hebben jouw hulp nodig. Kun je filmen, monteren of regisseren? Aarzel niet! Help ons, door Thomas te mailen op thomas [at] piratenpartij [dot] nl.
- Ben jij een social media Piraat? Ben jij Insta-crazy? Weet jij alles van Facebook metrics? Heb je ervaring met LinkedIn Pulse? Sta jij bekend als een SnapChat-hero? Doe mee! Ons social media team groeit, maar er is nog veel meer nodig. Alle hulp is welkom: thomas [at] piratenpartij [dot] nl.
- Ook in het visuele team zoeken ze nog Piraten. Dus ben jij goed met een fotocamera? Hou je van het vastleggen van onze inspirerende acties? We need photographers! Contact ons hier: thomas [at] piratenpartij [dot] nl.
- Ontwerpers! Natuurlijk zoeken we jou. Kun je goed tekenen? Voel jij je thuis in Photoshop, Illustrator of InDesign? Heb jij gevoel voor typografie? Meld je aan; we hebben genoeg te doen 🙂 thomas [at] piratenpartij [dot] nl.
- Ben jij een PR-talent? Heb jij ervaring met journalistiek en journalisten? Hou jij van het ‘Haagse’, van de spin en van het frame? Ben je een notoire Buitenhof-bingewatcher of een fervente Umberto-aanhanger? Kom dan ons media-team versterken. Stuur Thomas een berichtje op thomas [at] piratenpartij [dot] nl.
Het communicatieteam kun je verder hier bekijken. De komende dagen en weken staan voor ons in het teken van de puntjes op de i: de website lanceren, alle teams kick-starten, de huisstijl finetunen en onze kernboodschap aanscherpen. We houden je op de hoogte van deze interessante ontwikkelingen.
Tot slot, iets leuks om te lezen. Onze lijsttrekker stond afgelopen weekend met een spread in De Volkskrant. Lees het hele interview hier: http://www.volkskrant.nl/tech/-we-moeten-eens-wat-beter-naar-nerds-luisteren~a4356844/
Organisatie – vrijwilligers, evenementen en lokale afdelingen:
We beginnen deze update met een oproep: op 29 oktober zijn er verkiezingen in IJsland! Het ziet er naar uit dat de Piratenpartij daar gaat winnen. Daarvoor willen wij twee dingen doen: 1) Nederlandse Piraten naar Reykjavik sturen om te helpen, en 2) een feestje geven in Amsterdam.
Wil jij onze IJslandse broeders en zusters helpen? Laat het weten, dan proberen wij je in contact te brengen met Piraten in Reykjavik. Wil jij ergens in Nederland een Election Party organiseren? Cool! We zoeken mensen die deze kar willen trekken. Stuur een berichtje naar jelle.de.graaf [at] piratenpartij [dot] nl om mee te doen.
Daarnaast een zo mogelijk nóg urgentere oproep: we hebben organisatie-helden nodig voor het runnen van het Piratencongres! Stuur Jelle een mailtje als je dit leuk lijkt om te doen: jelle.de.graaf [at] piratenpartij [dot] nl.
Wil jij je inzetten voor de campagneorganisatie door evenementen op te zetten, een andere coördinerende rol op je te nemen of samen met ons een nieuwe afdeling uit de grond te stampen, neem dan contact op met jelle.de.graaf [at] piratenpartij [dot] nl. Als jij je op een andere manier als vrijwilliger wilt inzetten, mail dan naar vrijwilligers [at] piratenpartij [dot] nl.
Kiescommissie:
De Kiescommissie zit middenin de laatste interviews met potentiële kandidaten voor de kieslijst. Verder is de commissie betrokken bij onze campagne door te werken aan een groeiende groep ambassadeurs, prominent en minder prominent.
Zaterdag 20 augustus zijn nog gesprekken ingepland in Utrecht; voor mensen uit het noorden van het land zal een delegatie van de kiescommissie begin september naar Groningen afreizen.
Alle kandidaten is gevraagd een “300 woorden pitch” te schrijven waarin ze zichzelf kunnen voorstellen aan de leden – de ALV kiest immers de kandidaten, via de Schulze methode. Deze “300 woorden pitch” zal komende week op de website worden geplaatst.
Heb jij nog tips voor gedroomde ambassadeurs voor de Piratenpartij? Of heb je goeie ideeën hiervoor? Stuur de kiescommissie een e-mail om hierover mee te denken: kiescommissie [at] piratenpartij [dot] nl.
Programmacommissie:
Het verkiezingsprogramma wordt geschreven. Door Piraten, vóór iedereen. Vanuit onze core-punten maken we een concept verkiezingsprogramma, dat alle beleidsterreinen beslaat. Net zoals dat straks ook in de Tweede Kamer van ons verwacht wordt.
Rico is eigenlijk op vakantie, maar interviewde voor zijn vertrek experts uit de zorg en finance. Daarna heeft hij het concept programma-hoofdstuk ‘Welzijn en Volksgezondheid’ geschreven. Het hoofdstuk ‘Economie, Financiën en Banken’ is deels af, maar er wordt nog input aangeleverd komende week. Daarnaast heeft hij de conceptteksten van de andere bijdragen op de programma-wiki bijgewerkt.
Uiteraard kun jij meedenken, lezen en schrijven. Ons verkiezingsprogramma is van jullie allemaal. Wil jij ook bijdragen aan dit proces, stuur dan een mailtje naar henk.heslinga [at] piratenpartij [dot] nl.
R van Loon zegt
Dag allen, het artikel van onze lijsttrekker is alleen leesbaar als je “lid” wordt van de Volkskrant en een echte persgroep-account aanmaakt. Er zullen veel piraten zijn die dat absoluut niet willen. De persgroep is de eigenaar van bijna alle kranten in dit land. Nieuws zou je anoniem en prive mogen lezen. Is er een kans dat er een .pdf, of andere vorm van deze “spread” beschikbaar wordt gemaakt voor leden van de partij, belangstellenden?
Wiel Maessen zegt
Hier is een voor iedereen leesbare versie van het artikel:
http://www.volkskrant.nl/tech/-we-moeten-eens-wat-beter-naar-nerds-luisteren~a4356844/?utm_source=link&utm_medium=social&utm_campaign=shared+content&utm_content=paid&hash=669d19dc04e1e1fadf587fbf532ee5fbc8589253