Beste Piraat,
Hierbij ontvang je de nieuwsbrief van de Piratenpartij. Graag uw bijzondere aandacht voor de vacatures en de komende ALV.
Het betreft de vacatures:
- Bestuursleden: Penningmeester en algemene bestuursleden;
- Privacy Officer;
- Leden kascommissie;
- Notulisten;
- Leden Presidium;
- Webshop medewerkers;
- ICT medewerkers;
- Juridische adviseurs.
Zie voor details van de vacatures: https://piratenpartij.nl/vacatures/
Het nieuwsbriefteam wenst je veel leesplezier!
In deze nieuwsbrief:
Bericht van het bestuur
Beste Piraten,
De voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen zijn op volle toeren. Het bestuur is druk bezig geweest om alle zaken binnen de partij op orde te krijgen zodat de afdelingen die meedoen straks effectief aan hun campagne kunnen beginnen. Elke week is een afdelingenoverleg waarin de planningen, programma’s en uitdagingen met elkaar uitgewisseld worden. Nieuwe afdelingen leren van de bestaande afdelingen. Zo hoeven afdelingen niet opnieuw het wiel uit te vinden. Afdeling Purmerend onder leiding van Saira Sadloe is in november van dit jaar als eerste aan de beurt in verband met herverdelingsverkiezingen. Wij hebben leden benaderd in Purmerend en de Beemster waaruit kandidaten en vrijwilligers zijn gekomen. Alle formulieren zijn ingeleverd waarmee de inschrijving compleet is. Het programma zal binnenkort beschikbaar zijn.
Zo zijn de registraties bij de Kamer van Koophandel en Kiesraad op orde en is een begroting gemaakt voor het komende jaar. De Piratenpartij is de samenwerking aangegaan met jongerenpartij LEF. De samenwerking met LEF zal met een aantal afdelingen plaats vinden waar LEF ook actief is. Tevens presenteren elke twee weken samen met LEF de vermakelijke podcast “De Net Niet Show” waarin actualiteiten en gedeelde ideeen over hoe Nederland beter kan bespreken. Samen met LEF zijn wij nauw betrokken met de activiteiten van de Vereniging Onvoorwaardelijk Basisinkomen. Samen met andere partijen die het idee van het Onvoorwaardelijk Basisinkomen hebben wij een strategie gemaakt waarmee op gemeentelijk niveau de kansen vergroten dit opgenomen te krijgen in beleid.
De werkgroep statuten is bijna klaar met het herschrijven van de statuten en huishoudelijk reglement van onze vereniging zodat die beter passen bij de wijze waarop wij willen organiseren. Deze zal binnenkort beschikbaar zijn om in te zien. Hierover kunnen jullie stemmen bij de volgende ALV. Dat brengt ons op het volgende:
Aankondiging Algemene Leden Vergadering (ALV)
Op 28 november 2021 organiseren we weer een reguliere ALV.
We hebben er voor gekozen om een live vergadering te houden. Er zal een mogelijkheid zijn om de vergadering online te volgen. We werken er tevens hard aan om ook online stemmen mogelijk te maken. We houden je op de hoogte van de ontwikkeling hierin.
De agenda ziet er op hoofdpunten voorlopig als volgt uit:
- Bestuurs- en Ledenraad aangelegenheden
- Mededelingen Peter Braun, vertrouwenspersoon
- Verslaglegging en begroting
- Moties
- Vacatures, kandidaten en stemming
- Voorstel nieuwe Statuten en Huishoudelijk reglement
Check voor de actuele agenda onze website: https://piratenpartij.nl/event/alv-28-11-2021/
Bij deze roepen we jou op om ons in de voorbereiding of op de dag zelf als vrijwilliger te helpen om er een geslaagde vergadering van te maken!
Het Bestuur (voor vragen: bestuur [at] piratenpartij [dot] nl)
Voorzitter: Mark van Treuren
Secretaris: Joeri Evers
Penningmeester: René de Torbal
Zie ook: https://piratenpartij.nl/bestuur/
Vacatures
Hieronder volgt een overzicht van de vacatures die de Piratenpartij zo snel mogelijk wil vervullen. Alle functies betreffen vrijwilligerswerk. De tijdsinvestering is een geschat aantal uren.
De Piratenpartij streeft naar een betere maatschappelijke representatie in bestuur en andere organen. Iedereen die vindt dat zij/x/hij door het invullen van een vacature de veelkleurigheid van de maatschappij recht doet, wordt dringend verzocht te solliciteren!
Het betreft de vacatures:
- Bestuursleden: Penningmeester en algemene bestuursleden
- Privacy Officer
- Leden kascommissie
- Notulisten
- Leden Presidium
- Webshop medewerkers
- ICT medewerkers
- Juridische adviseurs
Voor alle vacatures geldt in ieder geval één harde eis: Je steunt de idealen, statuten en het programma van de Piratenpartij.
Voordat je solliciteert ben je altijd welkom om informatie in te winnen bij een functionaris van één van de organen. Zie onderaan deze pagina hoe je kunt solliciteren.
Bestuursleden
Algemeen
Tijdsinvestering: 3-6 uur per week
Duur van de benoeming: 1 jaar
Werkplek: PPNL heeft geen partijkantoor, wij vergaderen vooral online, je kunt van thuis uit werken.
Benoeming en ontheffing: De Ledenraad van Piratenpartij Nederland (PPNL) is verantwoordelijk voor benoeming in en ontheffing uit de functie.
De functie
Bestuursleden voeren samen het dagelijkse bestuur uit van de partij. Vergaderingen vinden (online) op dit moment 1 maal per week plaats (dinsdagvond 20:30-21:30, maar in overleg kunnen dag en tijden worden aangepast). Als bestuurslid ben je betrokken bij veel aspecten en activiteiten van de partij. Er zal een beroep op je worden gedaan door afdelingen en gezien de komende Gemeenteraadsverkiezingen wordt het weer een spannende en leerzame tijd.
Je gaat je ook actief bezig houden met de visie en ontwikkelingen binnen de partij en als het gezicht van de partij draag je dat ook uit op een representatieve manier.
We zijn op zoek naar minimaal 2 bestuursleden, waarvan één de functie van penningmeester op zich/haar zal nemen, naast het functioneren als algemeen bestuurslid. Daarom een korte beschrijving van penningmeester:
Penningmeester
Algemeen
Hiervoor geldt hetzelfde als voor andere bestuursleden
De functie
Als penningmeester span je je in om een gezonde financiële positie van de partij te houden. Je zal als penningmeester ook bij de Kamer van Koophandel ingeschreven worden en bevoegd zijn om bestuursbesluiten op financieel gebied uit te voeren.
Je taken
- Beheer rekeningen en betaalpassen;
- Communicatie met kascommissie;
- Bewaken ANBI status;
- Rapporteren van donaties;
- Fondsenbeheer;
- Onderhoud en beheer cryptovaluta;
- Opstellen financieel jaarverslag;
- Opstelling begroting;
- Algemene bestuurstaken.
Wij vragen
- Iemand met boekhoudkundig inzicht;
- Een teammens die ten dienste en in het belang van de partij en haar afdelingen kan werken en meedenken.
Privacy Officer
Algemeen
Tijdsinvestering: 1-3 uur per week
Duur van de benoeming: onbepaald, met een proeftijd van 1 maand.
Werkplek: PPNL heeft geen partijkantoor, wij vergaderen vooral online, je kunt van thuis uit werken.
Benoeming en ontheffing: Het landelijk bestuur van Piratenpartij Nederland (PPNL) is verantwoordelijk voor benoeming in en ontheffing uit de functie.
Een sollicitatieprocedure gaat vooraf aan benoeming. Door het vrijwillige karakter van de functie zijn geen wettelijke aanstellings- of ontslagprocedures van toepassing. De continuïteit van de functie hangt daarom af van wederzijdse tevredenheid.
De functie
De Piratenpartij is niet wettelijk verplicht om een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan te stellen. De rol van Privacy Officer heeft echter grote overlap met de rol van FG en het is niet uitgesloten dat de functie uitgroeit tot een vrijwillig aangestelde FG die aangemeld wordt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Als Privacy Officer ben je de toezichthouder op naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) binnen de Piratenpartij. Je houdt toezicht op de toepassing en naleving van de AVG en adviseert ons gevraagd en ongevraagd over vraagstukken en processen rondom privacy. Zo geef je bijvoorbeeld advies bij meldingen van datalekken en rapporteert (dit) aan het bestuur. Daarnaast hou je je ook bezig met het creëren van privacy bewustzijn bij onze leden met betrekking tot het werken met gevoelige persoonsgegevens. Je hebt een ‘hands on’ mentaliteit, daar waar nodig denk en help je mee met lopende trajecten van het landelijk bestuur en waar nodig en mogelijk ook met trajecten van lokale afdelingen en heb je hier een actieve rol in. Je werkt onder meer nauw samen met het secretariaat, de secretaris, de ICT liaison van het landelijk bestuur en de ICT werkgroep.
Je taken
- in het kader van de privacy doelstellingen en AVG ben je betrokken bij verdere ontwikkeling, implementatie en evaluatie van een vereniging breed beleid en Piratenpartij-visie inzake de bescherming van persoonsgegevens;
- Je adviseert, coördineert en ondersteunt bij het uitvoeren van gegevens effectbeoordelingen (GEB’s /DPIA’s) en voert audits uit;
- Je beheert het (te ontwikkelen) Piratenpartij privacy-register waarin de verwerkingen van persoonsgegevens zijn opgenomen;
- Je coördineert de procedure ‘melding datalekken en informatiebeveiligingsincidenten’;
- Je treedt op als contactpersoon voor de Autoriteit Persoonsgegevens en vertegenwoordigt de Piratenpartij in externe overlegorganen.
Wij bieden
- Een werkterrein in een politieke partij die volop in beweging is, die vol inzet op privacy, ICT en op het behalen van een zetel;
- Een functie die je veel ruimte en zelfstandigheid geeft en een kans om jezelf verder te ontwikkelen tot FG (als je dat al niet bent);
- Als je nog geen certificering hebt (CIPP/E of CIPP/M), dan vergoeden wij onder voorwaarden (een deel van) de opleidingskosten;
- Een onkostenvergoeding is van toepassing voor bepaalde kosten.
Wij vragen
- Je hebt HBO/WO -werk- en denkniveau en (juridische) kennis van relevante wet- en regelgeving (w.o. AVG/UAVG, NEN 7510) en je bent in het bezit van een CIPP/E of CIPP/M certificering of bereid om deze te behalen;
- Je beschikt bij voorkeur over relevante werkervaring, waarbij je eerder (strategisch) hebt geadviseerd en in staat bent om een visie en beleid te kunnen ontwikkelen;
- Je beschikt over de vaardigheid om informatie toegankelijk te maken voor alle niveaus in de vereniging;
- Je hebt tact en kunt je advies op een onafhankelijke wijze tot stand brengen;
- Je hebt analytisch denkvermogen en bent resultaatgerichtheid;
- Het is vanzelfsprekend dat je integer bent en goed om kunt gaan met geheimhoudingsplicht bij meldingen en klachten over datalekken.
Leden kascommissie
Algemeen
Tijdsinvestering: 8 uur per jaar
Benoeming: De kascommissie wordt aangesteld voor een termijn van één kalenderjaar. Benoeming van kascommissieleden vindt jaarlijks plaats door de ALV. Leden van de kascommissie mogen geen deel uitmaken van het partijbestuur.
De functie
De kascommissie is verantwoordelijk voor het toezicht en de controle op de administratie en boekhouding en werkt daarin nauw samen met de Penningmeester.
Je taken
De kascommissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het partijbestuur en brengt de Algemene Ledenvergadering verslag uit van haar bevindingen.
Wij vragen
Iemand met boekhoudkundig inzicht
Notulisten
Algemeen
Tijdsinvestering: 1,5 tot 4,5 per week
Er zijn terugkerende vergaderingen op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 20:00 en 22:00. Bij voorkeur zijn de notulisten beschikbaar op minimaal één van deze avonden. Bij meerdere aanmeldingen kunnen de notulisten in overleg met betreffende organen aanwezigheid op vergaderingen verdelen.
De functie
Ons huidige huidige statutaire organen, zoals Ledenraad en bestuur, maar ook werkgroepen en commissies bestaan uit deelnemers die allemaal een eigen taak hebben en hun aandacht voor de inhoud moeten kunnen houden tijdens vergaderingen. Wat besproken en besloten wordt moet goed opgeschreven en gedocumenteerd worden. De partijorganen zijn hard bezig met het effectiever en efficiënter te worden zodat wij een goed fundament hebben voor de gemeenteraadsverkiezingen. Hierom zoeken wij met spoed meerdere notulisten.
Voordat je solliciteert ben je altijd welkom om informatie in te winnen bij een functionaris van één van de organen.
Wij bieden
Een mogelijkheid om je vaardigheden als notulist (verder) te ontwikkelen en dicht op het vuur te zitten van de Piratenpartij.
Wij vragen
- Je bent consequent en precies;
- Je kan goed luisteren.
Leden Presidium
Algemeen
Tijdsinvestering: 16-50 uur per jaar
Het presidium organiseert de algemene ledenvergaderingen van de Piratenpartij, zit deze voor en notuleert deze, zodat vastgelegd wordt wat is besloten. Leden van het presidium worden benoemd voor een periode van 1 kalenderjaar en zijn herkiesbaar
Wij vragen
Je hebt competentie in het ontwikkelen van on-line en live vergaderingen. Affiniteit met liquid democracy en digitaal stemmen is een pré.
Webshop medewerkers
De webshop zoekt versterking.
Algemeen
Tijdsinvestering: 2-3 uur per week
Wij vragen:
- Iemand met zakelijk instinct. Dus heb je verstand van of affiniteit met de financiële en bedrijfseconomische aspecten van een webshop? Dan zoeken we jou. en/of;
- Grafisch/tekstueel ontwerp(st)er. Ben je grafisch en mogelijk ook tekstueel onderlegd? Ben je goed in pakkende ontwerpen en wil je bijdragen aan de herkenbaarheid van de Piratenpartij door middel van promotiemateriaal, zoals flyers en posters? Aarzel niet en stuur een mailtje.
ICT medewerkers
Algemeen
Tijdsinvestering: 2-4 uur per week
De ICT werkgroep heeft hard ondersteuning nodig om de digitale infrastructuur, waar we naar buiten toe zo hard voor strijden, ook intern te optimaliseren.
Wij vragen
Iemand met ervaring als bijvoorbeeld:
- systeembeheerder
- software ontwikkelaar
- webdesigner
- systeem architect
- UX designer
Ook beta testers zijn van harte welkom. De lijst van ICT vakgebieden is nog veel langer, dus we willen graag met je in gesprek.
Juridische adviseurs
Algemeen
Tijdsinvestering: 10-30 uur per jaar
Als politieke partij hebben we te maken met allerlei wetten, regels die we correct moeten kunnen interpreteren en waar we ook een standpunt over ontwikkelen. Ook de Piratenpartij zelf loopt voor haar interne bedrijfsvoering soms tegen juridische vraagstukken aan.
Wij vragen
Iemand die de Piratenpartij kan adviseren op allerlei juridische vlakken, of die een specialist is op gebieden als:
- verenigingsrecht
- auteursrecht
- ICT recht
- burgerrechten.
Heb je interesse in een functie? Stuur dan vrijblijvend een e-mail met in het onderwerp “Sollicitatie” naar de secretaris van het landelijk bestuur (secretaris [at] piratenpartij [dot] nl.). Vermeld dan het volgende:
- NAW gegevens, e-mail adres en telefoonnummer;
- Naar welke functie solliciteer je;
- We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
Dan gaan we samen in op zaken als:
Hoe jij je functie wil invullen.
Jouw motivatie
Jouw kwalificatie of groeipotentie.
De Piratenpartij heeft jou nodig!
Kalender
Naar verwachting kunnen niet alle activiteiten de komende tijd door gaan. Voor een volledig overzicht van de agenda zie: https://piratenpartij.nl/kalender/
Elke maandag va 20:30 | Kroegmeet Amsterdam |
Elke woensdag 20:30 | Werkgroep Permanente Campagne (mumble) |
Elke 2e vrijdag vd maand | Kroegmeet Delft |
Laatste donderdag vd maand 20:30 | Ledenraadsvergadering (mumble) |
28 november 2021 | Algemene Ledenvergadering (ALV) |
Nieuwsbrief info
Heb je zaken voor in de nieuwsbrief, agenda-items, heb je vragen, wil je helpen of een oproep doen? Mail naar nieuwsbrief [at] piratenpartij [dot] nl
De volgende nieuwsbrief verschijnt in december. Kopij die vóór 30 november binnen is, wordt meegenomen in deze nieuwsbrief.
Deze nieuwsbrief wordt opgemaakt in html. Voor een archief met verzonden nieuwsbrieven of als deze nieuwsbrief niet correct wordt weergegeven per e-mail kun je terecht op de website: Piratenpartij Nieuwsbrief