• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Piratenpartij

voor een vrije informatiesamenleving

Donaties Piratenpartij 2025
0
1000
2000
3000
4000
5000
Gedoneerd: € 325
Klik hier
28/4
  • Home
  • Doe mee!
    • Nieuwsbrief
    • Blogs
    • Contact
      • Contact
      • Praten met Piraten
      • Maillijsten
    • Kalender
    • Praten met Piraten
    • Wiki
    • Campagne 1 minuut
    • Word lid
  • Word lid
    • Word lid
  • Programma
    • Verkiezingsprogramma TK2023 →
    • Archief Partijprogramma’s
    • Onze standpunten
  • Doneer
    • Doneren
  • Bestellen
    • Promotiemateriaal
    • Flyers
    • Downloads
  • Over ons
    • Bestuur
    • Achtergrond
    • Regionaal
    • Internationaal
    • Wetenschappelijk Bureau
    • FAQ
  • Contact
    • Contact
  •  

Nieuwsbrief 2013-10

PPLogo-po-black
Nieuwsbrief 2013-10
In deze Nieuwsbrief

  • Algemene Leden Vergadering (ALV)
  • Piratenweekend
  • Designwedstrijd
  • Vacatures/Vrijwilligers
  • Oproepen
  • Gemeenteraadsverkiezingen
  • Update van het bestuur
  • Agenda

Algemene ledenvergadering

Dit jaar zal de ALV plaatsvinden op zondag 17 november tijdens het Piratenweekend van vrijdag 15 november t/m zondag 17 november in het Waaghuis op het Scouting-onderkomen in Delft.

We zijn nog bezig met de exacte agenda, maar zet deze datum alvast in je agenda! Tijdens deze ALV staan er ook verkiezingen voor functies binnen diverse partij-organen op het programma. Zie de vacatures voor diverse partij-organen verderop in de nieuwsbrief (kopje ‘Vacatures/Vrijwilligers’)

 

Piratenweekend

Schrijf je in voor het Piratenweekend. Beperkt aantal plaatsen
De volgende Piratenweekend is vrijdag 15 november t/m zondag 17 november. Zondag 17 november vanaf 13.00 uur is op dezelfde locatie ook de Algemene Leden Vergadering. Het programma is ongeveer als volgt:
Vrijdag 15 november
16:00 Ontvangst, lallen, bedden opmaken.
18:00 Avondeten. 
19:00 Presentaties, en waarschijnlijk een spel. Wellicht wat filmmatteriaal om inspiratie op te doen.
Zaterdag 16 november., samenwerking en overleg (GR2014, EU2014, vrijwilligers), spel, veel voordrachten, gourmetten en en avondje socializen.
09:00~09:30 ontbijten. (ligt eraan hoe laat Bob op is, die regelt een heerlijk ontbijtje).
09:00 poort open voor dagjesbezoekers, dit kost je €5,-.
10:30 lallen over nieuwe standpunten, film voor inspiratie, discussie, debatteren, etc. Enter de EU!
13:00 Lunch.
16:30 Amelia Andersdotter, MEP voor Piratpartiet (de Zweedse Piraten).
18:00 Gourmetten. €8,50 + eventuele dagbijdrage.
20:00 Speciale verrassing.
22:00 Film: Sint! (tsja, sinterklaas is in het land).
Zondag 17 november
09:00~10:00 Ontbijten/Brunch. Even lekker wakker worden na een lange avond.
10:00~11:00 Slaapzalen worden héél netjes achtergelaten, eigen verantwoording.
11:30 Poort openen om ALV-bezoekers binnen te laten, vroeger naar binnen willen kan tegen betaling.
12:00 Absolute start ALV. (Hiervoor is het aantal toegangsplekken niet gelimiteerd).
17:00 Helaas komt er aan al het leuks een einde en zo ook aan de ALV. Om 17:45 sluiten de poorten voor degenen die niet mee-eten.
18:00 Pannenkoeken! €3,50
19:00 Iedereen die heeft meegegeten helpt mee opruimen, we laten alles pikobello keurig en bloemetjesfris achter.
20:00 Deuren sluiten. Moeten we dan écht weg zijn? Écht? Ja écht!
Kijk hier voor de meest up-to-date informatie: /specials/activoweekend
Aanmeldformulier: /special/activoweekend/aanmelden

Designwedstrijd

De stemming is geweest, dus tijd voor de uitslag. Het was de eerste designwedstrijd, dus we hebben er ook van geleerd. Niet alle inzendingen voldeden helemaal aan de opdracht bijvoorbeeld. We zullen voortaan wat scherper kijken naar de formulering van de opdracht en zullen inzendingen -voordat ze opgenomen worden in de stemming- dan ook beter toetsen of ze aan de opdracht voldoen.
Poster winnaars!
We hebben het poster design zonder Chelsea Manning, Julian Assange en Edward Snowden toch betrokken bij de stemming, en deze heeftuiteindelijk ook de meeste stemmen gehad. Omdat we sowieso een poster nodig hebben voor de klokkenluiders, nemen we de poster van Luc ‘Klokkenluiders horen niet achter tralies!’ èn de poster van Lizix in productie. We zullen Lizix vragen of we de promotie voor Lizix eraf mogen halen. Er is namelijk niet als voorwaarde gesteld dat dit eigenlijk niet gewenst is. Dit doen we volgende keer wel 🙂
Telefoonsticker winnaar
De telefoonsticker van Luc heeft gewonnen, dus deze zal ook gedrukt worden.
T-shirt winnaar
Net als bij de poster hebben we de inzendingen direct toegankelijk gemaakt om te stemmen. Omdat we ook hier, net als bij de posters, een t-shirt nodig hebben met daarop de namen van de klokkenluiders nemen we het design van Luc en van Lizix in productie .
Sticker design
Daarnaast wilden we nog een design voor een mooie sticker die we werkelijk overal (!) kunnen plakken en uitdraagt waar de Piratenpartij voor staat. Hiervoor hebben we één inzending gehad en deze dekte ook volledig de lading. Deze zullen we binnenkort ook uitdelen bij flyeracties, kroegmeetings, etc.
De T-shirts zullen vanaf november in de webshop verschijnen. De posters en de (telefoon-) stickers zullen we tesamen met ander folder materiaal dan ook een promotiepakket van maken. Daarnaast zullen we deze uitdelen op promotie-acties etc. Ook zullen we zorgen dat deze met het Piratenweekend in overvloede aanwezig zijn 🙂
Bedankt voor de mooie inzendingen en voor het stemmen!

Vacatures/Vrijwilligers

Voor de komende ALV, op 17 november 2013 te Delft, staan verkiezingen voor functies binnen diverse partij-organen op het program. Voor de volgende functies zoekt de Piratenpartij kandidaten:

  • Bestuur
  • Ledenraad
  • Presidium
  • Kascommissie
  • Beroepscommissie

Kandidaatstelling bestuursfuncties
Conform statuten treedt het huidige bestuur in zijn geheel af (zittende bestuursleden mogen zich wel herkiesbaar stellen). De Piratenpartij zoekt dus kandidaten voor het bestuur. Heb jij zin en vooral tijd om onderdeel van het dagelijks bestuur van de Piratenpartij te worden, stuur dan je kandidatuur vergezeld van motivatie aan het presidium.

Heb jij de volgende eigenschappen in je: 
  • Communicatief sterk
  • Netwerkgericht
  • In staat om leden en vrijwilligers te motiveren
  • In staat om veel vrije tijd in bestuurswerkzaamheden te steken
  • Organisatietalent is een pre
  • Samenwerkingsgericht
  • Redelijk politiek gevoel en inschattingsvermogen
  • Onderschrijving van de kernstandpunten van de Piratenpartij en de Uppsala–verklaring

Meld je dan aan als kandidaat-bestuurslid! De uiteindelijke benoeming van bestuursleden vindt plaats door de Ledenraad.

Kandidaatstelling Ledenraad
Er zijn 7 vacatures voor de Ledenraad. Kandidaatstellingen (vergezeld van korte motivatie) kunnen gericht worden aan het presidium.
Kandidaatstelling presidium
De Algemene Ledenvergadering benoemt het presidium, dat bestaat uit drie tot negen leden die geen lid zijn van het partijbestuur of de ledenraad. Wil je graag meehelpen aan het voorbereiden en leiden van vergaderingen (fysiek en online), meld je aan als kandidaat! Presidiumlid zijn is leuk werk, je ziet alle facetten van de partij terwijl je geen beslissingen hoeft te nemen. Wel moet je over een dosis overtuigingskracht beschikken en je moet communicatief sterk zijn, in verband met het leiden van vergaderingen. Kandidaten voor het presidium van 2013/2014 kunnen zich melden bij het huidige presidium.
Kandidaatstelling kascommissie
De Algemene Ledenvergadering benoemt jaarlijks uit de leden een kascommissie bestaande uit twee leden en twee vervangende leden, die geen deel mogen uitmaken van het partijbestuur of de ledenraad. De commissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het partijbestuur en brengt de Algemene Ledenvergadering verslag uit van haar bevindingen.
Het werk van de kascommissie houdt een à twee keer per jaar een controle van de boeken van de Piratenpartij in. Het is niet veel werk, en het levert een grote bijdrage aan de transparantie en integriteit van de partij. Wil jij onderdeel uitmaken van de kascommissie, meld je als kandidaat bij het presidium.
Kandidaatstelling beroepscommissie
De Piratenpartij is op zoek naar leden die als vrijwilliger in de beroepscommissie willen plaats nemen. De beroepscommissie houdt zich bezig met het beoordelen van bezwaarschriften die ingediend worden tegen besluiten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over bezwaren van mensen die menen dat hen ten onrechte een lidmaatschap geweigerd is, of die vinden dat zij ten onrechte geroyeerd zijn. De functie staat open voor alle leden behalve die leden die al deel uit maken van het bestuur of de ledenraad. Profielschets:
  • Je steunt de idealen, statuten en het programma van de Piratenpartij
  • Je bent goed in staat om emoties te scheiden van feiten
  • Je beschikt over een goed inlevingsvermogen
  • Je beschikt over een goed analytisch vermogen
  • Je hebt een kritische maar realistische blik
  • Je bent in staat om vertrouwelijk met informatie om te gaan
  • Het is een pré als je beschikt over een juridische achtergrond of ervaring in vergelijkbare functies.
  • De leden van de beroepscommissie worden door de ledenraad benoemd voor een termijn van 2 jaar.

Vrijwilligers voor diverse werkgroepen
We zoeken nog vrijwilligers op alle werkgroepen, dus wil je je inzetten voor een vrije informatiesamenleving, mail wat je interesses zijn of wat je wilt doen naar vrijwilligers [at] piratenpartij [dot] nl

Meer informatie over de werkgroepen vind je op de website: /werkgroepen

We zijn op zoek naar mensen voor:

  • Blogposts
  • Media uitingen bedenken

Folders/flyers/stickers ed.

  • Teksten voor folders en flyers verzorgen.
  • Deadlines bewaken
  • Slogans bedenken (bijvoorbeeld voor gebruik in reacties op de actualiteit via de sociale media oa)
  • Contact met de designers.

Sociale Media:

  • Verantwoordelijk voor Twitter (Cath en Frank87) en Facebook en andere sociale media uitingen.
  • Bepalen welke zaken breed gedeeld kunnen worden via de sociale media. Bijvoorbeeld nu de oproep tot inspreken op de internetconsultatie.
  • Bewaken van de kwantiteit en de kwaliteiten van de berichten.
  • Campagnes voor sociale media opzetten.

Onderzoek:

  • Achtergrond artikelen
  • Dossiers aanleggen
  • Informatie aanleveren. Toegang tot databases is hierbij handig (bijv JSTOR)
  • Onderzoek initiëren

Nieuws:

  • Nieuws volgen
  • Nieuws input op de site
  • Toegang tot databases als LEXIS NEXIS bijvoorbeeld.

Creatief:

  • Ontwerpen folders, stickers, posters, flyers
  • Visuele uitingen, promoties films, animaties.
  • Promotionele acties.

Deze activiteiten vallen deels onder de werkgroep communicatie. Voor verdere informatie over deze werkgroep:

https://wiki.piratenpartij.nl/werkgroep:communicatie

 

Oproepen
Piraten in Arnhem voor een nieuwe kroegmeet!
In Arnhem is Thijs Terwiel aan het kijken of er genoeg body is om een kroegmeeting te organiseren. Heb je interesse, mail naar ik [at] thijsterwiel [dot] nl zodat we je kunnen informeren over de vorderingen. In de volgende nieuwsbrief informeren we je over de vorderingen.
Piraten in Nijmegen voor een lokale afdeling
In Nijmegen is Caspar bezig om te kijken of er genoeg mensen zijn om een lokale afdeling te starten. Wil je hem helpen als vrijwilliger of heb je interesse in de geplande kroegmeeting in het Cultuurcafé, mail dan naar cw.safarlou [at] ru [dot] nl voor meer informatie.
Gemeenteraadsverkiezingen
We zijn hard bezig met de voorbereidingen van de gemeenteraadsverkiezingen. Vanaf 1 januari 2014 gaan we campagne voeren, en voor die tijd willen we de organisatie, promotiemateriaal en de werkgroepen zelf op volle kracht hebben. Wil je meehelpen met de Piratenpartij, kijk dan op /vrijwilligers of mail naar vrijwilligers [at] piratenpartij [dot] nl.
Update van het bestuur
Ledenadministratie
De laatste tijd zijn we bezig geweest met het up-to-date brengen van de ledenadministratie. Deze zit nu in een crm pakket, waardoor mutaties makkelijk kunnen worden uitgevoerd.
Daarnaast mailen we alle leden binnenkort met het verzoek hun gegevens te verifiëren en om ze te vragen of we ze mogen informeren d.m.v. de nieuwsbrief, lokale afdelings nieuws en betalingsmogelijkheden. Zo willen we onze leden beter informeren. Door wisselingen binnen het bestuur ligt de verwerking van contributiebetalingen achter op schema. De verwachting is dat dit voor de ALV verwerkt moet kunnen zijn.
Webshop
We hebben een vrijwilliger die de webshop gaat beheren, de t-shirts gaat drukken en de goodies beheert. Binnenkort gaat deze webshop live, en zullen we nog meer producten aanbieden. Er volgt meer informatie hierover op de website, en in de volgende nieuwsbrief.
Promotiemateriaal
D.m.v. de designwedstrijd en inzet van verschillende lokale afdelingen zijn we verschillende folders (3 luik) aan het maken. Te weten, bitcoins, een folder voor het MKB en de folder de folder ‘software en patenten’.
Woensdag overlegdag
We hadden tot voor kort elke woensdag bestuurs-overleg. We gaan nu elke woensdag op de oneven weken om 20.30 uur een bestuursoverleg doen, en elke woensdag op de even weken hebben we ruimte voor werkgroepen overleg (voor de werkgroepen die willen). Daarnaast is het bestuur dan ook (niet altijd elk bestuurslid) aanwezig, zodat er kortere lijntjes ontstaan. Vraag de coördinator van de werkgroep of ze meedoen met het woensdagavond-overleg op de even weken. Uiteraard kun je altijd zelf iets initiëren om zo regulier overleg te onderhouden.
Het overleg is op Mumble. Zie hier de handleiding: /werkgroep/ict/pagina/handleiding-mumble
Werkgroep leden
Wil je lid zijn van een werkgroep, mail dan naar support [at] piratenpartij [dot] nl. Op de werkgroep pagina staat het huidige overzicht van de leden van de werkgroepen. Hier is het overzicht van alle werkgroepen: /werkgroepen
Mis je jouw naam op de werkgroep pagina, of wil je een team versterken, laat het dan weten op support [at] piratenpartij [dot] nl.
OTRS
OTRS hadden we al een tijd draaien. Dit is een email ticketing systeem waarmee je mailboxen kunt beheren, en makkelijk vragen van queue naar queue kunt verplaatsen. Deze is geupdate naar de laatste stand van de werkgroepen en leden (zie hierboven bij Werkgroep Leden). We willen zo zorgen dat er voor elke werkgroep een contact punt is, en zo ook indien je bijv. iets wilt vragen over het Facebook of Twitter account er een e-mail ingang is. De contact adressen zullen we gebruiken op de werkgroep pagina’s, en op de website zodat iedereen weet waar-ie een werkgroep oid kan vinden.
Indien je lid bent van een werkgroep (en het staat ook genoteerd op de werkgroep pagina, overzichtspagina: /werkgroepen), heb je reeds toegang tot OTRS.
Hier een handleiding over OTRS: /werkgroep/ict/pagina/handleiding-otrs
Zijn er zaken onduidelijk oid, laat het ons weten zodat we de handleiding kunnen updaten. Je kunt ons mailen op support [at] piratenpartij [dot] nl.

Piratenpartij Agenda

Iedere nieuwsbrief vind je een overzicht van alle Piraten-bezigheden die bij ons bekend zijn. Heb je evenementen, flyer-acties of iets anders waarvan je vindt dat elke Piraat het zou moeten weten, mail dit dan naar vrijwilligers [at] piratenpartij [dot] nl zodat we de agenda op de site en in onze nieuwsbrief kunnen bijwerken.

Piratenpartij Agenda
Zaterdag 2 november, 9:30Wikimedia Conferentie Nederland
Woensdag 6 november, 20:00Bitcoin Wednesday
Amsterdam
Vrijdag 15 november t/m zondag 17 novemberPiratenweekend & Algemene ledenvergadering
Delft
Nieuwsbrief
Heb je zaken voor in de nieuwsbrief, agenda-items, heb je vragen, of wil je helpen? Mail naar nieuwsbrief [at] piratenpartij [dot] nl.
Voor een archief met verzonden nieuwsbrieven of als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven kun je terecht op de website:
Piratenpartij Nederland nieuwsbrief

Before Footer

Inloggen


Wachtwoord vergeten?
Wachtwoord vergeten
Annuleren

Nieuwe gebruiker

Ingelogde gebruikers kunnen reacties plaatsen bij artikelen op onze website.

Nieuwe Aanmelding
  • Contact
  • RSS
  • Statuten
  • ANBI
  • Privacybeleid
CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication 2010 – 2025 Piratenpartij Nederland