Moties:
Motie DiEM’25
Motie Principeprogramma
Motie: 1.1.3 statuten
Motie: 1.1.4 & 1.1.5 statuten
Motie: 2.2.1 statuten
Motie: 2.2.5 tot 2.2.9 statuten
Motie: 3.1.3 statuten
Motie: 3.3.2 statuten
Motie: 4.1.3 statuten
Motie: 4.1.4 C statuten
Motie: 4.1.4 H statuten
Motie: 4.1.4 I statuten
Motie: 4.1 statuten
Motie: 4.2.1 C & 4.6 statuten
Motie: 5.1.1 statuten
Motie: 5.1.3 statuten
Motie: 5.1 statuten
Motie: 5.1 statuten II
Motie: 5.1.6 B statuten
Motie: 5.1.7 statuten
Motie: 5.2 statuten
Motie: 5.2.4 statuten
Motie: 5.3.1 statuten
Motie: 5.4 statuten
Motie: 6.2.3 statuten
Motie: 7.2.2 & 7.2.3 statuten
Motie: 8.2.3 statuten
Motie: 8.2.4 statuten
Motie: 10.2 statuten
Motie: 1.1.2 HR
Motie: ledenregister HR
Motie: 1.2.1.1 HR
Motie: 2.1.5 HR
Motie: 2.2 HR
Motie: 2.2.3 HR
Motie: 2.2.4 HR
Motie: 2.3.6 HR
Motie: 2.3.7 HR
Motie: 2.7.3 HR
Motie: 2.7.1.4 HR
Motie: 2.7.2.2 HR
Motie: 2.2.3 HR
Motie: 2.9.1 HR
Motie: 2.9.1 E HR
Motie: 3.1.1 HR
Motie: 3.1.6.4 HR
Motie: 3.1.6.8 HR
Motie: 3.1.6.10 HR
Motie: 3.2 HR
Motie: 3.3.6 HR
Motie: 3.3.9 HR
Motie: 3.3.11 HR
Motie: 3.3.12 HR
Motie: 3.4.2 HR
Motie: 3.4.5 HR
Motie: 3.6.6 HR
Motie: 3.6.7 HR
Motie: 3.5 HR
Motie: 4.2.3 HR
Motie: 5 HR
Motie: Transparantie HR
Motie DiEM’25
Discussieplek: https://www.loomio.org/d/Ps7XG1nh/varoufakis
Blogpost over DiEM’25: https://piratenpartij.nl/aftrap-diem25-een-beweging-voor-meer-democratie-in-europa/
Motietekst:
DiEM’25 en de Piratenpartij allebei internationaal georiënteerd zijn
Het manifest van DiEM’25 overeenkomt met de kernwaarden van de Piratenpartij
Contact op te nemen met DiEM’25 om mogelijkheden tot samenwerking te onderzoeken
Ondertekenaars via Loomio:
Rico, Thijs Markus, Jos.
Andere Ondertekenaars:
Wiel, Henk, Floor
Groet
Rico Brouwer
Motie Principeprogramma
Met ondersteuning van Thijs Markus, Geert-Jan, Frank, Jos en wie er verder
nog bij komt op loomio.
Begeleidende tekst
Sinds 2010 ligt er de opdracht om nieuwe statuten te maken. In 2011 is
besloten om hiervoor in eerste instantie een principeprogramma vorm te
geven, waaruit de statuten dan weer afgeleid zouden worden. Deze
cruciale stap lijkt te zijn overgeslagen bij het vormgeven van dit
statutenvoorstel.
De statuten van de meeste andere Piratenpartijen beginnen met een
verwijzing naar het principeprogramma, zoals die van de Zweedse PP.
Anderen, zoals de Belgen, hebben de principes in het geheel in de
statuten opgenomen.
Hieronder staat een eerste draft voor een principeprogramma. Dit
voorstel is tot stand gekomen door de principeprogramma’s van Zweden,
België en IJsland naast elkaar te leggen en de overlappende gedeelten
samen te voegen.
Hierna is dit principeprogramma ter controle naast de afspraken tussen
Piratenpartijen onderling gelegd, zoals de Uppsala verklaring. Alsmede
de principeprogramma’s van PP Engeland en Frankrijk ~ hoewel deze
laatste afwijkend genoemd mag worden. De Duitsers hebben slechts één
paragraaf van de statuten hieraan gewijd.
Deze motie bestaat uit drie deelmoties:
Om individueel ter stemming te brengen.
Motie A: De ALV gaat akkoord met het bijgeleverde principeprogramma
als concept-principeprogramma. Dit concept-principeprogramma zal tot
de volgende ALV open staan voor amendementen, alwaar het geratificeerd
zal worden na behandeling van die amendementen.
Motie B: Alle verwijzingen in de statuten en het huishoudelijk
reglement naar “de grondbeginselen” worden vervangen met een
verwijzing naar “het principeprogramma”.
Motie C: Gezien de tegenstrijdigheden tussen deze principes en de
voorgestelde statuten + HR, wordt er een nieuw statutenvoorstel + HR
vorm gegeven voor de volgende ALV, in lijn met het principeprogramma.
Appendix I: Principeprogramma Piratenpartij Nederland v0.1
1. We leven in het tijdperk van de digitale evolutie.
1.1 Deze betekent onder andere dat informatie alomtegenwoordig is
geworden.
1.2 Dit heeft implicaties voor, en biedt kansen aan onze democratische
rechtsorde, individuele vrijheden, en cultuur in de breedste zin van
het woord.
2. Kritisch denken en geïnformeerde besluitvorming
2.1 Piraten leggen nadruk op kritisch nadenken en geïnformeerde
besluitvorming.
2.2 Dit betekent dat Piraten hun beleid scheppen op basis van
informatie en kennis, welke wordt verzameld ongeacht de schijnbare
wenselijkheid van een voorstel. De positie van de Piratenpartij wordt
niet bepaald aan de hand van welke groepen ze ondersteunt.
2.3 Eerdere besluiten zijn hierdoor altijd aan revisie onderhevig.
2.4 Het recht van individuen om geïnformeerd te worden zal nooit
worden beperkt.
3. Burgerrechten
3.1 Piraten spannen zich in voor het versterken en beschermen van
burgerrechten.
3.2 Het uitbreiden van burgerrechten zal tot doel hebben de overige
rechten te versterken.
3.3 De huidige rechten moeten verdedigd worden opdat ze niet verzwakt
worden.
3.4 Burgerrechten komen aan ieder individu gelijkelijk toe.
4. Privacy
4.1 Piraten geloven dat ieder individu recht heeft op privacy in hun
persoonlijk leven.
4.2 Het recht op privacy beschermt de machtelozen tegen misbruik door
de machtigen.
4.3 Het recht op privacy behelst onder andere het recht op
persoonlijke levenssfeer, anonimiteit en zelfbeschikking.
4.4 Geheimhouding is beperkt tot de bescherming van de rechten van het
individu, en houdt op waar andere individuen beïnvloed worden.
4.5 Anonimiteit maakt de persoon niet minder verantwoordelijk voor
haar acties.
4.6 Surveillance schendt de integriteit en bedreigt zowel democratie
als de vrije verspreiding van informatie.
5. Transparantie en verantwoording
5.1 Piraten geloven dat transparantie van groot belang is voor een
geïnformeerd publiek, dat daarmee bekwaam is om democratische
beslissingen te maken.
5.2 Transparantie geeft de machtelozen de macht om de machtigen te
controleren.
5.3 Informatie zou publiek beschikbaar moeten zijn.
5.4 Informatie zou in een open data format, op de meest
gebruiksvriendelijke manier beschikbaar moeten zijn.
5.5 Voor een individu verantwoordelijkheid kan nemen, moet hij/zij de
mogelijkheid hebben beslissingen te maken.
5.6 Piraten geloven dat ieder een ongelimiteerd recht heeft om de
kennis te verwerven over hoe besluiten die betrekking hebben op haar
zaken tot stand komen.
6. Vrijheid van informatie en expressie
6.1 Beperkingen op de vrijheid van mensen om informatie te verzamelen
en te delen is onacceptabel, behalve om de rechten van individuen te
beschermen.
6.2 Beperkingen op de vrijheid van meningsuiting zijn onacceptabel,
behalve om de rechten van individuen te beschermen.
6.3 Patenten en andere monopolies op ideeën hinderen innovatie en
ontwikkeling.
6.4 Het verouderde monopolie op kopiëren verhindert vrije
verspreiding, deling en remix die cultuur eigen is.
6.5 Kennis behoort iedereen toe.
6.6 Cultuur verrijkt ons leven en moet zo toegankelijk mogelijk zijn.
7. Directe democratie en het recht op zelfbeschikking
7.1 Piraten geloven dat iedereen een ongelimiteerd recht heeft om
betrokken te worden in beslissingen die raken aan hun eigen zaken.
7.2 Dit recht wordt gegarandeerd door het bevorderen van directe
democratie en transparante overheden.
7.3 Opdat iedereen dezelfde mogelijkheden krijgt, maken de Piraten van
(digitale) inclusie een prioriteit.
7.4 Piraten streven naar het verdelen van machtsconcentraties en het
bevorderen van democratie in al haar verschijningsvormen.
7.5 Randvoorwaarde voor de democratie is vrije, private communicatie.
8. Democratie
8.1 Onder een democratie verstaan Piraten:
8.1.1Soevereiniteit van het volk: De macht wordt gedefinieerd als
uitgeoefend door alle burgers.
8.1.2 Initiatiefrecht: Het recht om wetten voor te stellen.
8.1.3 Isonomia: Politieke gelijkheid, iedere burger moet dezelfde
kansen hebben om zijn politieke rechten uit te oefenen.
8.1.4 Isegoria: Gelijkheid om zichzelf uit te drukken. Iedere burger
heeft het recht om zichzelf uit te drukken en om voorstellen in te
dienen bij politieke instanties. Wanneer een groep leden het oneens is
met de meerderheid van de partij, kunnen zij vrij hun standpunt
verkondigen.
8.1.5 Scheiding van de macht: alle vormen van macht (wetgevend,
rechterlijk, uitvoerend, media, financieel, etc…), worden uitgeoefend
binnen verschillende en onafhankelijke instituten.
8.1.6 Imperatief mandaat: Alle gemandateerde officials voeren een
opdracht uit die duidelijk gedefinieerd is in termen van inhoud en
duur en moeten zich daar aan houden. Deze mandaten zijn herroepbaar en
impliceren volledige aansprakelijkheid op hun voorwaarden.
8.1.7 Anti-professionalisatie: Politiek is een burgerlijke zaak, en
niet enkel voor professionals of experts. Debatten en wetten moeten
uitgedrukt worden in een taal die verstaanbaar is voor zo veel
mogelijk mensen.
8.1.8 Participatierecht: Niemand mag buiten het proces gesloten
worden; om welke reden dan ook.
9. Piraten code
9.1 Piraten zijn vrij. Piraten zijn vrijheidslievend, onafhankelijk,
autonoom en verwerpen blinde gehoorzaamheid. Ze geloven in
geïnformeerde zelfbeschikking en vrijheid van meningsuiting en
vorming, de verantwoordelijkheden die hiermee gepaard gaan zijn
vanzelfsprekend.
9.2 Piraten zijn creatief, nieuwsgierig en niet tevreden met de status
quo. Ze dagen het systeem uit, zoeken haar zwakheden en zoeken en
vinden manieren om die te corrigeren. Piraten leren van hun fouten.
9.3 Piraten zijn oplossingsgericht. Zij proberen altijd met een
oplossing te komen wanneer ze ergens tegen zijn. Piraten onderscheiden
middelen van doelen en zijn objectief.
9.4 Piraten zijn eerlijk. Piraten houden hun woord. Piraten zijn
solidair wanneer het aan komt op collectieve doelen. Piraten zijn
tegen de oogkleppenmentaliteit van de samenleving en ondernemen actie
wanneer morele moed nodig is.
9.5 Piraten zijn wereldburgers. Piraten maken deel uit van een
wereldwijde beweging. Ze zitten niet vast aan één van hun vele
identiteiten. Ze halen voordeel uit de kansen om zonder grenzen te
werk te gaan, die het internet biedt.
9.6 Piraten zijn gelijkwaardig. Piraten onderhouden banden onderling
en zijn gelijkwaardig onder elkaar en tussen burgers. Ze verwerpen
onderscheid gebaseerd op wetgeving, gewoontes, hiërarchie of
individuele mogelijkheden.
9.7 Piraten overstijgen ideologische politiek. Piraten denken niet in
termen van links/rechts.
10 De manier waarop wij onze principes realiseren is altijd
ondubbelzinnig in lijn zijn met deze zelfde principes.
Appendix II: Documentatie
Hieronder een lijst van documenten relevant voor de totstandkoming van
dit voorstel.
Zweedse Principeprogramma:
http://www.piratpartiet.se/politik/partiprogram/1-varldsbild-och-princip
er-principprogram/
IJslandse Principeprogramma:
http://www.piratar.is/policies/core-policy/?lang=e
Belgische Statuten:
http://wiki.pirateparty.be/images/9/94/StatutsduPartiPirate.pdf
Engelse Principeverklaring:
https://www.pirateparty.org.uk/policy/our-principles/home
France Principeverklaring:
http://www.partipirate.fr/Notre-conscience-politique
&http://www.partipirate.fr/Declaration-de-politique-generale-112
Uppsala Verklaring: https://wiki.piratenpartij.nl/foundation:uppsala
Pirate manifesto:
https://wiki.piratenpartij.nl/foundation:pirate_manifesto
Declaration of Principles:
https://wiki.piratenpartij.nl/foundation:declaration_of_principles
Common Grounds: https://wiki.piratenpartij.nl/foundation:common_grounds
Gezamenlijk Europees Verkiezingsprogramma:
https://wiki.piratenpartij.nl/foundation:ceep2014
Motie: 1.1.3 statuten
Huidige tekst:
Leden en organen van de partij hebben niet het recht onder of met
gebruikmaking van de naam van de partij een Nederlandse rechtspersoon
op te richten, behoudens goedkeuring van het partijbestuur.
Vervangen met:
Leden en organen van de partij hebben niet het recht onder of met
gebruikmaking van de naam van de partij een Nederlandse rechtspersoon
op te richten, behoudens goedkeuring van het partijbestuur of de ALV.
Reden:
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Bibi van Alphen
Thijs Markus
Motie: 1.1.4 & 1.1.5 statuten
Huidige tekst:
De naam van de partij mag uitsluitend door of namens de organen van de
partij gebruikt worden.
Afgeleiden van de naam mogen gebruikt worden door afdelingen onder de
voorwaarden zoals gesteld in het huishoudelijk reglement.
Vervangen met:
De naam van de partij mag uitsluitend door of namens de organen van de
partij gedragen worden.
Afgeleiden van de naam mogen gedragen worden door afdelingen onder de
voorwaarden zoals gesteld in het huishoudelijk reglement.
Reden:
– -Gebruik staat iedereen vrij, identificatie is waar het ons om draait.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Bibi van Alphen
Thijs Markus
Motie: 2.2.1 statuten
Huidige tekst:
het vertegenwoordigen van de belangen van haar leden en het behartigen
van de belangen van Nederlandse onderdanen bij overheden en
instellingen waar gewenst of vereist zal blijken;
Vervangen met:
het vertegenwoordigen van de belangen van de Nederlandse burgers en
het behartigen van de belangen van de Piratenpartij leden bij
overheden en instellingen waar gewenst of vereist zal blijken;
Reden:
– -Prioriteiten matter.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Bibi van Alphen
Thijs Markus
Motie: 2.2.5 tot 2.2.9 statuten
Te schrappen tekst:
het (doen) bevorderen van debat binnen de partij;
het geven van voorlichting;
het (doen) geven van bekendheid aan haar politieke doelstellingen via
al dan niet digitale media.
het (doen) onderhouden van banden met gelijkgestemde nationale en
internationale politieke partijen en organisaties.
het stichten van de voor haar uitvoering van haar taken noodzakelijke
organen;
Reden:
Veel te specifiek; statuten zijn dwingend.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Bibi van Alphen
Thijs Markus
Motie: 3.1.3 statuten
Huidige tekst:
Aanmelding gebeurt op een nader door het bestuur te bepalen wijze.
Vervangen met:
Aanmelding gebeurt conform de procedures in het HR
Reden:
Dit kan flexibel in het HR opgeschreven worden, maar de originele
bepaalt iig niks.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Bibi van Alphen
Thijs Markus
Motie: 3.3.2 statuten
Te schrappen tekst:
Ieder lid is verplicht:
De belangen van de partij niet te schaden.
De partij niet op onredelijke wijze te benadelen.
Reden:
De redenen die tot opzegging/royement kunnen leiden staan
gespecificeerd in de eerdere artikelen, 3.2.2 & 3.2.3. Bovendien werkt
de formulering willekeur in de hand.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 4.1.3 statuten
Huidige tekst:
Het partijbestuur roept de Algemene Leden Vergadering bijeen middels
een aankondiging in het officieel orgaan, of op zodanige andere wijze
dat redelijkerwijze kan worden aangenomen dat alle leden daarvan
kennis hebben kunnen nemen.
Vervangen met:
Het presidium roept de algemene ledenvergadering bijeen middels een
schriftelijke aankondiging verstuurd naar alle leden, ten laatste 30
dagen voor de ALV.
Reden:
Vermijd vage formuleringen zoals “redelijkerwijs”, vermijd verdere
doorverwijzing naar “officieel orgaan”. Voegt een tijdskader toe, en
legt de verantwoordelijkheid bij het daarvoor bestemde orgaan.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Thijs Markus
Motie: 4.1.4 C statuten
Huidige tekst:
het benoemen van de kandidaten voor de volksvertegenwoordiging
Vervangen met:
het kiezen van de kandidaten voor de nationale volksvertegenwoordiging
Reden:
Dit is een verkiezing, geen benoeming.En Piratenpartij Lutjebroek mag
lekker zelf beslissen wie de volksvertegenwoordiging in Lutjebroek doet.
Ondersteund door:
Charif Mews
Matthijs Pontier
Jelle de Graaf
Jos
Geert-Jan
Motie: 4.1.4 H statuten
Toevoegen:
h: Het benoemen van het presidium.
Reden:
De ALV wordt voorgezeten door een presidium, deze moet benoemd worden.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 4.1.4 I statuten
Toevoegen
Het benoemen van de Raad van Toezicht
Reden:
De Raad van Toezicht moet benoemd worden.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 4.1 statuten
Toevoegen:
Wanneer het partijbestuur of de raad van toezicht daartoe besluit, of
wanneer een aantal leden gelijk aan het quorum zich daarvoor
uitspreekt, wordt een spoed Algemene Leden Vergadering uitgeroepen.
Reden:
Er moet iets gespecificeerd worden over de “spoed” alv die later terug
komt in het HR. De verschillen met een normale ALV moeten sowieso nog
nader gespecificeerd.
Ondersteund door:
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 4.2.1 C & 4.6 statuten
Te schrappen tekst:
4.2.1 c: Sollicitatiecommissie
&
Artikel 4.6: Sollicitatiecommissie
De partij kent een selectiecommissie
De benoeming, samenstelling, taken en verantwoordelijkheden van de
kascommissie [foutje, er wordt bedoeld: selectietiecommissie -red]
worden geregeld in het huishoudelijk reglement.
Reden:
Een enkelvoudige sollicitatiecommissie die tussen de verkiezingen van
elke positie zit is een veel te machtig orgaan. Per type positie zou
er een sollicitatiecommissie gevormd moeten vanuit het orgaan
verantwoordelijk voor de controle op die positie oid – iig gescheiden.
Bezet deze sollicitatiecommissie en je hebt weinig problemen iedereen
anders in de partij aangewezen te krijgen – en daarmee de controle
over de partij te hebben.
Ondersteund door:
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 5.1.1 statuten
Toevoegen:
Deze functies worden door verschillende personen vervuld.
Reden:
Spreiding der machten.
Ondersteund door:
Jos
Jelle de Graaf
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 5.1.3 statuten
Huidige tekst:
Het partijbestuur doet aan de ALV een voorstel voor de jaarlijkse
begroting van inkomsten en uitgaven van de partij.
Vervangen met:
Het partijbestuur doet aan de Raad van Toezicht en op de eerstvolgende
ALV een voorstel voor de jaarlijkse begroting van inkomsten en
uitgaven van de partij.
Reden:
Grondige check vs popular check.
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 5.1 statuten
Toevoegen
Het partijbestuur faciliteert de deelname van de leden aan het
politieke debat en de besluitvorming. Het partijbestuur werkt, indien
nodig, plannen uit tot wijziging en verbetering van de organisatie van
de partij en de verdeling van de werkzaamheden binnen de
partijorganisatie. Het onderhoudt contacten met aan de partij
gelieerde neveninstellingen. Het stelt zich op de hoogte van de
besteding van door de partij verstrekte subsidies.
Reden:
Komt rechtstreeks uit de huidige statuten, de taken van het
partijbestuur mogen ook vastgelegd worden.
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 5.1 statuten II
Toevoegen:
Leden van het partijbestuur kunnen te allen tijde, tezamen of
afzonderlijk, door de Raad van Toezicht of de ALV als lid van het
partijbestuur worden ontslagen of geschorst. Indien leden van het
partijbestuur worden geschorst of ontslagen, nemen de nog zittende
partijbestuurders de taken tijdelijk waar.
Reden:
Een Raad van Toezicht die slechts kan “adviseren” is als de raad van
state: genegeerd wanneer je ze nodig hebt.
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 5.1.6 B statuten
Huidige tekst:
indien het lid voortijdig zijn ontslag aanbiedt aan de Algemene Leden
Vergadering;
Vervangen met:
indien het lid voortijdig zijn ontslag aanbiedt aan de Algemene Leden
Vergadering en de Raad van Toezicht;
Reden:
De Raad van Toezicht kan sneller acteren op deze informatie dan de
eerstvolgende ALV.
Ondersteund door:
Jos
Jelle de Graaf
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 5.1.7 statuten
Huidige tekst:
Het partijbestuur is verantwoordelijk dat de partij handelt volgens de
grondbeginselen van de Piratenpartij Nederland.
Vervangen met:
De Raad van Toezicht handhaaft dat het bestuur handelt volgens de
grondbeginselen van de Piratenpartij Nederland.
Reden:
Het bestuur heeft nog altijd niks politiek-inhoudelijks te bepalen.
Het is breuk met onze afspraak om een faciliterend bestuur te hebben.
Wel is het nodig dat deze facilitatie binnen de kaders van onze
principes plaats vind en daar moet controle op zijn.
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 5.2 statuten
Te schrappen tekst:
Artikel 5.2: fractie
Een fractie wordt gevormd door de in politieke organen gekozen of
benoemde vertegenwoordigers van de partij.
Leden der fractie handelen zonder last of ruggespraak.
Leden en aspirant-leden der fractie zijn lid van de partij.
De fractie legt verantwoording af aan de ALV.
Nadere regels omtrent samenstelling, benoeming, taken en
verantwoordelijkheden van de fractie worden in het huishoudelijk
reglement bepaald.
De fractie kan personen, commissies, werkgroepen of anderszins
organen instellen die onder verantwoording van de fractie werken. Bij
huishoudelijk reglement worden nadere regels aangaande organen die
onder fractieverantwoordelijkheid werken vastgesteld.
Reden:
Jelle: De fractie was door mij voorgesteld als tussenoplossing voor de
periode dat we geen landelijke fractie hebben. Dit omdat het nu totaal
onduidelijk is wie er namens de partij het woord voert over de inhoud,
en de ALV hier dus ook geen controle op kan uitoefenen. Dit is alleen
nogal uit de hand gelopen. Het stuk over de fractie probeert nu het
politiek handelen van volksvertegenwoordigers die, hoewel gekozen
namens de PP, alle burgers vertegenwoordigen formeel te beperken in de
statuten van onze partij. Dit gaat in tegen de verantwoordelijkheid
van de volksvertegenwoordiger.
Ondersteund door:
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 5.2.4 statuten
Huidige tekst:
De fractie legt verantwoording af aan de ALV.
Vervangen met:
De fractie houdt de ALV op de hoogte van politieke vooruitgang.
Reden:
De originele bepaling is strijdig met: Leden der fractie handelen
zonder last of ruggespraak. Of men handelt zonder last of ruggespraak,
of men legt verantwoording af.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Thijs Markus
Motie: 5.3.1 statuten
Huidige tekst:
De partij kent afdelingen op provinciaal en gemeentelijk niveau.
Vervangen met:
De partij kent afdelingen.
Reden:
Nadere specificatie beperkend & onnodig. bijvoorbeeld green pirates,
transhumanist pirates, etc.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 5.4 statuten
Huidige tekst:
Artikel 5.4: Nieuwsbrief
De Nieuwsbrief is het officiële communicatieorgaan van de partij.
Berichtgeving van officiële aard, zoals een aankondiging ALV en
wijzigingen van statuten of huishoudelijk reglement, worden bekend
gemaakt via de Nieuwsbrief.
Nadere regels omtrent het communicatieorgaan ‘Nieuwsbrief’ worden
in het huishoudelijk reglement bepaald.
Vervangen met:
Artikel 5.4: Officiële berichtgeving
De publicatiekanalen en regels voor officiële berichtgeving staan
gespecificeerd in het HR
Reden:
Er is geen reden om statutair vast te leggen dat er een officieel
orgaan nieuwsbrief is en bij wijziging langs een notaris te moeten.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 6.2.3 statuten
Te schrappen tekst:
Het donateurschap kan te alle tijde door het partijbestuur of door de
donateur door opzegging worden beëindigd, met dien verstande dat bij
opzegging door de donateur de jaarlijkse bijdrage voor het lopende
boekjaar verschuldigd blijft.
Reden:
Het partijbestuur kan een donateur van die status ontdoen, en dan
alsnog innen?
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 7.2.2 & 7.2.3 statuten
Huidige tekst:
2. Besluiten tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeven
twee derde meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen, waarbij een
quorum geldt van tenminste een tiende der leden ingeschreven in de
ledenadministratie op de dag van bekendmaking van de wijzigingen.
3. Indien het vereiste quorum niet wordt behaald wordt een nieuwe
stemming uitgeschreven op een termijn van ten hoogste dertig dagen na
de eerste bijeenkomst, waarbij met vijf zesde meerderheid der geldig
uitgebrachte stemmen tot wijziging kan worden besloten ongeacht het
aantal dan aanwezigen.
Vervangen met:
Besluiten tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeven twee
derde meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen.
Reden:
20% opkomst op een ALV is praktisch onmogelijk, dus vervalt deze
praktisch altijd naar de volgende ALV – waar gezien de korte
tussentijd waarschijnlijk geen hond komt opdagen. We hebben al een
quorum voor de ALV om funny business te voorkomen.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Thijs Markus
Motie: 8.2.3 statuten
Huidige tekst:
Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is wordt een nieuwe
vergadering uitgeschreven op een termijn van ten hoogste dertig dagen
na de eerste bijeenkomst, waarbij met vijf zesde meerderheid der
geldig uitgebrachte stemmen tot wijziging kan worden besloten, waarbij
tenminste één twaalfde deel der leden aanwezig is.
Vervangen met:
Indien het vereiste aantal uitgebrachte stemmen niet behaald is kan
een nieuwe ALV worden uitgeschreven, waarbij met vijf zesde
meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen tot wijziging kan worden
besloten.
Reden:
12.5% is absurd hoog – dit zou de statuten tot in oneindigheid vastlegge
n.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Thijs Markus
Motie: 8.2.4 statuten
Te schrappen tekst:
Indien de in het derde lid van dit artikel bedoelde quorum niet
behaald is, kan de besluitvorming tot wijziging worden genomen door de
voltallige Raad van Toezicht, partijbestuur en fractie. Hierbij geldt
dat het besluit tot wijziging unaniem moet zijn.
Reden:
Gezien de vorige twee clausules absurd hoge quora hebben, zou dit de
default zijn. Dit kan beter opgelost worden met redelijke quora.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 10.2 statuten
Te schrappen tekst:
De Nederlandse wet prevaleren de statuten, ook waar deze geen dwingend
recht bevatten.
Reden:
Het hele en halve punt van statuten is dat je afspraken kunt maken ipv
gebonden te zijn aan wat de wet niet-dwingend voorschrijft.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dwingend_recht
Dat de wet boven de statuten prevaleert is evident en derhalve is het
onnodig om deze tekst te laten staan.
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Er zijn ook enkele iteraties gemaakt over het HR, let wel: deze
amendementen zijn een orde van grootte incompleter dan die over de statuten.
Motie: 1.1.2 HR
Huidige tekst:
Lidmaatschap staat open voor iedereen die de uitgangspunten en het
gedachtegoed van de partij aanvaardt.
Vervangen met:
Lidmaatschap staat open voor iedereen die de uitgangspunten en het
gedachtegoed van de partij onderschrijft.
Reden:
Aanvaarden kan ook betekenen ‘je niet meer verzetten tegen’, de term
onderschrijven is eenduidiger.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: ledenregister HR
Huidige tekst:
De volgende gegevens worden tenminste opgenomen in het ledenregister:
Lidmaatschapsnummer
Voorletters, achternaam, adres, postcode, woonplaats;
E-mailadres;
Nickname + inlognaam piratenpartij;
lid sinds
lidmaatschap organen
actief lid, functiedragend.
contributie voldaan?
Vervangen met:
De volgende gegevens worden tenminste opgenomen in het ledenregister:
Lidmaatschapsnummer
Voorletters, achternaam, adres, postcode, woonplaats;
E-mailadres;
lid sinds
lidmaatschap organen
functiedragend.
status contributiebetaling
Reden:
Ledenadministratie op basis van dataminimalisatie. Eventueel
vrijwilligers / activisten profiel apart onderhouden.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 1.2.1.1 HR
Huidige tekst:
Opzegging door het lid kan schriftelijk of digitaal schriftelijk
gebeuren. De opzegging zal binnen maximaal dertig dagen worden
doorgevoerd door het secretariaat van de partij.
Vervangen met:
Opzegging door het lid kan schriftelijk gebeuren. De opzegging zal
binnen maximaal dertig dagen worden doorgevoerd door het secretariaat
van de partij.
Reden:
“of digitaal schriftelijk” impliceert dat de overige malen dat
“schriftelijk” genoemd wordt, dan dus niet digitale communicatie bedoeld
wordt.
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 2.1.5 HR
Huidige tekst:
Een spoed-ALV wordt aangekondigd via het communicatieorgaan (zie:
Statuten artikel 5.4) en kan plaatsvinden op verzoek van tenminste
vijftien leden, waarvan vijf functiedragende.
Vervangen met:
Een spoed-ALV wordt aangekondigd via het communicatieorgaan (zie:
Statuten artikel 5.4) en kan plaatsvinden op verzoek van tenminste
vijftien leden.
Of met:
Wanneer het partijbestuur of de raad van toezicht daartoe besluit, of
wanneer een aantal leden gelijk aan het quorum zich daarvoor uitspreekt,
wordt een spoed Algemene Leden Vergadering uitgeroepen. (zie amendement
statuten)
Reden:
De ledenvergadering zou onafhankelijk van functiedragende uitgeroepen
moeten kunnen worden.
Ondersteund door:
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 2.2 HR
Toevoegen:
Het presidium is verantwoordelijk voor het voorzitten van de Algemene
Ledenvergadering
Reden:
Dat is wat het Presidium doet.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 2.2.3 HR
Huidige tekst:
De secretaris van het partijbestuur of zijn plaatsvervanger treedt op
als notulist tijdens de Algemene Ledenvergadering, tenzij óf de Algemene
Ledenvergadering óf het partijbestuur een technisch notulist benoemt.
Vervangen met:
Het presidium is verantwoordelijk voor het notuleren van de Algemene
Ledenvergadering.
Reden:
Ook dat is wat het presidium doet.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 2.2.4 HR
Te schrappen tekst:
Het partijbestuur kan een presidium benoemen. Het presidium bestaat uit
drie tot negen leden welke samen verantwoordelijk zijn voor de
organisatie van de ALV. Wanneer er geen presidium benoemd wordt treedt
het bestuur op als presidium.
Reden:
Het bestuur legt verantwoording af aan de ALV en kan dus noch de ALV
voorzitten, noch het voorzitterschap ervan benoemen.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 2.3.6 HR
Huidige tekst:
Voor behandeling op de ALV dienen de in de vorige vier leden aangehaalde
punten tenminste 72 uur voor aanvang van de ALV bekend te zijn bij het
voorzitterschap. Deze punten worden uiterlijk binnen 48 uur na
aanmelding openbaar gemaakt.
Vervangen met:
Voor behandeling op de ALV dienen de in de vorige vier leden aangehaalde
punten tenminste 72 uur voor aanvang van de ALV bekend te zijn bij het
voorzitterschap.
Reden:
In tegenstrijd met volgende punt, en het geeft voorzitters belachelijk
veel tijd om een pdf-je te maken en online te gooien
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 2.3.7 HR
Toe te voegen:
2.3.7.1 De vergaderstukken zullen ten minste gepubliceerd worden op een
wikipagina voor de ALV aangemaakt, en op de website.
Reden:
Minimale transparantie.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 2.7.3 HR
Te schrappen tekst:
Verkiezingen beginnen met een inleiding van de kandidaten.
Reden:
Komt terug in sollicitatiecommissiestuk
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 2.7.1.4 HR
Te schrappen tekst:
Misbruik van een punt van orde zal bestraft worden door het voorzitterschap.
Reden:
Specificeren hoe de voorzitter mag bestraffen of weghalen.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 2.7.2.2 HR
Huidige tekst:
Een motie kan worden ingediend wanneer zij steun krijgt van vijf
personen, doch tenminste vijf procent van de aanwezige leden. Om de ALV
geordend te laten verlopen dienen moties ruim vóór de ALV ingediend te
worden zodat leden een geïnformeerde beslissing kunnen nemen.
Vervangen met:
Een motie kan worden ingediend wanneer zij steun krijgt van minimaal
drie leden.
Reden:
3-piratenregel zoals aangenomen op voorgaande ALV.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 2.2.3 HR
Huidige tekst:
Een motie kan tijdens de ALV worden gewijzigd wanneer zij steun krijgt
van drie stemgerechtigde leden, doch tenminste vijf procent van de
aanwezige leden.
Vervangen met:
Een motie kan tijdens de ALV worden gewijzigd wanneer zij steun krijgt
van alle aanwezige indieners.
Reden:
Een motie kan geamendeerd worden – maar niet door 3 random piraten.
Ondersteund door:
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 2.9.1 HR
Huidige tekst:
Voor vacante posities zal de ALV, op voordracht van het bestuur, een
sollicitatiecommissie benoemen. Dit geldt tenminste voor:
Vervangen met:
Voor vacante posities zal de ALV een sollicitatiecommissie benoemen. Dit
geldt tenminste voor:
Reden:
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 2.9.1 E HR
Toe te voegen tekst:
e. kandidaat-volksvertegenwoordigers
Reden:
Ondersteund door:
Charif Mews
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 3.1.1 HR
Huidige tekst:
De vereniging kent een partijbestuur. Hierna ook aan te duiden als
bestuur, dagelijks bestuur, partijtop of anderszins van dezelfde strekking.
Vervangen met:
De vereniging kent een partijbestuur. Hierna ook aan te duiden als
bestuur, dagelijks bestuur of anderszins van dezelfde strekking.
Reden:
We zijn een horizontale organisatie.
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 3.1.6.4 HR
Huidige tekst:
De benoeming van een lid van het partijbestuur is in beginsel voor de
periode van drie jaar en minimaal één jaar.
Vervangen met:
De benoeming van een lid van het partijbestuur is in beginsel voor de
periode van één jaar.
Reden:
Houden zoals in huidige statuten.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 3.1.6.8 HR
Huidige tekst:
Leden van het partijbestuur kunnen te allen tijde, tezamen of
afzonderlijk, door de ALV als lid van het partijbestuur met opgaaf van
reden worden ontslagen of geschorst. Indien leden van het partijbestuur
worden geschorst of ontslagen, nemen de nog zittende partijbestuurders
de taken waar. Wanneer het voltallige partijbestuur wordt ontslagen of
geschorst dient de Algemene Ledenvergadering de taken waar te nemen tot
een nieuw partijbestuur benoemd is.
Vervangen met:
Leden van het partijbestuur kunnen te allen tijde, tezamen of
afzonderlijk, door de ALV of de Raad van Toezicht als lid van het
partijbestuur met opgaaf van reden worden ontslagen of geschorst. Indien
leden van het partijbestuur worden geschorst of ontslagen, nemen de nog
zittende partijbestuurders de taken waar. Wanneer het voltallige
partijbestuur wordt ontslagen of geschorst dient de Algemene
Ledenvergadering de taken waar te nemen tot een nieuw partijbestuur
benoemd is.
Reden:
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 3.1.6.10 HR
Huidige tekst:
Voor ontslag van partijbestuurders geldt dat deze met een meerderheid
van tenminste tweederde van het totaal aantal stemmen op een Algemene
Ledenvergadering kan worden uitgesproken.
Vervangen met:
Voor ontslag van partijbestuurders geldt dat deze met een meerderheid
van tenminste zestig procent van het totaal aantal uitgebrachte stemmen
op een Algemene Ledenvergadering kan worden uitgesproken.
Reden:
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 3.2 HR
Geheel te schrappen:
Artikel 3.2: fractie
Reden:
Jelle: De fractie was door mij voorgesteld als tussenoplossing voor de
periode dat we geen landelijke fractie hebben. Dit omdat het nu totaal
onduidelijk is wie er namens de partij het woord voert over de inhoud,
en de ALV hier dus ook geen controle op kan uitoefenen. Dit is alleen
nogal uit de hand gelopen. Het stuk over de fractie probeert nu het
politiek handelen van volksvertegenwoordigers die, hoewel gekozen namens
de PP, alle burgers vertegenwoordigen formeel te beperken in de statuten
van onze partij. Dit gaat in tegen de verantwoordelijkheid van de
volksvertegenwoordiger
Ondersteund door:
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 3.3.6 HR
Te schrappen tekst:
Het afdelingsbestuur geeft periodiek een evaluatie over haar
functioneren. Het afdelingsbestuur legt verantwoording af aan het
partijbestuur.
Reden:
Waarover precies? – Er is al bepaald dat afdelingen autonoom zijn – of
je bent autonoom, of je legt verantwoording af
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 3.3.9 HR
Huidige tekst:
Opzegging van lidmaatschap van een afdeling betekent niet
vanzelfsprekend een opzegging bij de partij.
Vervangen met:
Opzegging van lidmaatschap van een afdeling betekent niet
vanzelfsprekend een opzegging bij de partij, en vice versa.
Reden:
Omdat afdelingen autonoom zijn geldt dit ook vice versa.
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 3.3.11 HR
Te schrappen tekst:
Alleen landelijke leden kunnen afdelingslid zijn.
Reden:
Afdelingen zijn autonoom.
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 3.3.12 HR
Te schrappen tekst:
Afdelingen brengen hun website onder op een piratenpartij.nl subdomein.
Reden:
Uiteraard is dit handig, dat maakt nog niet dat het een uit het HR
voortkomende regel zou moeten zijn, Datadecentralisatie
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: 3.4.2 HR
Te schrappen tekst:
Lokale en regionale verkiezingen worden (gedeeltelijk) door de
landelijke kas gesteund mits goedkeuring door het bestuur is gegeven
voor deelname aan die verkiezingen.
Reden:
Onnodig, want de naam Piratenpartij is bij kiesraad ingeschreven door
PPNL die dus al over deelname aan verkiezingen gaat.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 3.4.5 HR
Te schrappen tekst.
De landelijke organisatie kan voorschriften formuleren voor de
vormgeving van promotiemateriaal en zal in dat geval digitale sjablonen
ter beschikking stellen van de afdelingen.
Reden:
Afdelingen zijn autonoom.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 3.6.6 HR
Huidige tekst:
Lokaal georiënteerd promotiemateriaal is de verantwoordelijkheid van de
afdelingen en volgt de nationaal vastgestelde layout.
Vervangen met:
Lokaal georiënteerd promotiemateriaal is de verantwoordelijkheid van de
afdelingen.
Reden:
Afdelingen zijn autonoom.
Ondersteund door:
Charif Mews
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 3.6.7 HR
Te schrappen tekst:
Het bestuur zal voor lokale verkiezingen aan erkende afdelingen een
budget beschikbaar stellen. Alle uitgaven boven dit budget zullen door
de lokale partijorganisatie moeten worden opgebracht.
Reden:
Dit betekent dat uitzonderingen onmogelijk zijn, dat lijkt ons onverstandig
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 3.5 HR
Geheel te schrappen:
Artikel 3.5: Communicatiekanalen
Reden:
Opnemen nieuwsbrief en website in HR is onnodig, beter is het bij kopje
communicatiewerkgroep iets over verantwoordelijkheden te zeggen
Ondersteund door:
Charif Mews
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 4.2.3 HR
Huidige tekst:
Donaties worden alleen gepubliceerd als daar een wettelijke verplichting
toe bestaat.
Vervangen met:
Donaties worden alleen gepubliceerd als daar een wettelijke verplichting
toe bestaat, of met expliciete toestemming van de donateur.
Reden:
Anders is het onmogelijk bijv. een lijst van kleine donoren te
publiceren, zelfs als zij dat willen
Ondersteund door:
Charif Mews
Jelle de Graaf
Matthijs Pontier
Thijs Markus
Motie: 5 HR
Huidige tekst:
5 Grondbeginselen
1. De Piratenpartij kent grondbeginselen.
2. De grondbeginselen staan te allen tijde gepubliceerd op de website
van de piratenpartij.
3. De grondbeginselen mogen nimmer in strijd zijn met de internationale
basisgedachte van piraten
Vervangen met:
5 Principeprogramma
1. De Piratenpartij kent een principeprogramma.
2. Het principeprogramma staat te allen tijde gepubliceerd op de website
van de Piratenpartij.
3. Het principeprogramma mag nimmer in strijd zijn met de gesloten
verklaringen met de internationale Piratenbewegingen,
Reden:
Zie motie principeprogramma
Ondersteund door:
Charif Mews
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus
Motie: Transparantie HR
Aan het HR toe te voegen:
Transparante besluitvorming
1. De ALV en alle vergaderingen van verplichte organen van de ALV dienen
in beginsel genotuleerd te worden.
1.1 Deze notulen bevatten tenminste:
1.1.1 De besproken onderwerpen.
1.1.2 De genomen besluiten.
1.2 De notulen dienen zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen 1 week,
openbaar gepubliceerd te worden.
Reden:
Ondersteund door:
Jos
Geert-Jan
Thijs Markus