De Piratenpartij laat onderzoeken of de heffingen van vereniging BUMA op o.a. het embedden van auteursrechtelijk beschermde content door websites onrechtmatig zijn geweest. De aanleiding is een recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Indien de heffingen onrechtmatig blijken te zijn, wil de partij benadeelden verzamelen om de mogelijkheden van gezamenlijke aansprakelijkheidsstelling voor geleden schade na te gaan.
Het Europese Hof van Justitie heeft in een rechtszaak van een Zweedse krant tegen een aggregatiewebsite bepaald dat het linken naar auteursrechtelijk beschermd materiaal is toegestaan. Omdat het recht op vrije nieuwsgaring in Nederland ook sterk is beschermd, hoopt de Piratenpartij dat embedders – waaronder particulieren met een persoonlijke website – per direct het betalen van "beschermingsgeld" aan BUMA/Stemra staken.
Janmaarten Batstra, Piratenpartij-kandidaat voor het Europees Parlement 2014, stelt verheugd te zijn met de uitspraak van het Europees Hof: "Het embedden van bijvoorbeeld YouTube filmpjes is van grote waarde voor onbekende en onafhankelijke artiesten die willen doorbreken bij een groter publiek. Los van het feit dat een vrije media-cultuur goed is voor artiesten en consumenten, is het natuurlijk ook zo dat het niet vrij kunnen linken een bedreiging vormt voor het open en vrije karakter van het internet." Hij gaat verder: "Het businessmodel van BUMA/Stemra is de binding met de realiteit helemaal kwijt. Het is alsof je een auto koopt, en vervolgens na een paar maanden een extra rekening op de mat krijgt omdat er passagiers in de auto hebben meegereden."
In het verleden werden radio-embedders Nederland.FM en OP.fm, maar ook GeenStijl in soortgelijke zaken door de Nederlandse rechter veroordeeld. In de zaak van GeenStijl werd er in tegenstelling tot de radio-embedders echter gesteld dat er sprake zou zijn van ontsluiting voor "nieuw publiek", met commercieel oogmerk.
Batstra roept bedrijven en particulieren die heffingen betaald hebben of dat nog steeds doen, op om zich te melden. Dit kan via janmaarten [at] piratenpartij [dot] nl
Link naar uitspraak ECJ: (Case C-466/12)
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text&docid=130286&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir&occ=first&part=1&cid=236302
http://tweakimg.net/files/upload/C466_12NL.doc
Soortgelijke zaak in Nederland:
http://www.scribd.com/doc/206958826/bumasouren
Mick zegt
Is de Piratenpartij nou een politieke partij of een advocatenclubje dat geld ruikt? Datzelfde Europese hof vindt dat de Nederlandse regering het ‘massaal verspreiden’ van illegaal materiaal in de hand werkt. Gaat de Piratenpartij nu ook gemiste inkomsten van contentmakers bij de politiek verhalen?
Mick zegt
Je hebt gelijk dat ze voor zichzelf kunnen opkomen, mits er een rechtssysteem is dat hen ondersteund. Daar schort het in Nederland echter aan, dankzij laksheid van de politiek.
De rest van uw verhaal is naar mijn mening een broodje aap. Het zijn de bekende argumenten, maar die kunt u helaas niet staven weet ik uit ervaring. Als voorbeeld neem in Spotify, leuk voor de consument, triest voor de auteurs, en dan te bedenken dat bij dit “succes” Spotify nu verlies draait. De meeste artiesten, laat staan auteurs, kunnen niet leven van alleen tickets of t-shirt verkoop. Platenmaatschappijen krijgen inderdaad een andere functie, overbodig zijn ze zeker niet. Daar zit veel know how, artiesten kennen echt niet alle wegen. Een artiest is een artiest, geen marketing deskundige. Inderdaad redden de grote het wel, maar dat argument snijdt geen hout aangezien het niet in verhouding staat tot de honderduizenden mensen die niet aan die top staan maar wel baat hebben bij een normale beloning.
Kortom, ik geef u gelijk dat dingen veranderen. Laat nu het auteursrecht mee veranderen, zodat de consument goed bedient kan worden en de content makers een eerlijke beloning krijgen.
Joop zegt
99% van de muzikanten hebben geen baat bij de “muziekindustrie”, zij hebben er wel erg veel last van: de werkgelegenheid is door het ontstaan van opnametechnieken drastisch geslonken. Voor de oorlog waren er in Amsterdam alleen al meer dan 100 plekken met levende muziek. Door alle eeuwen heen hebben muzikanten hun brood kunnen verdienen (vaak ook niet meer dan dat) zonder platenbazen, het is goed dat die baasjes verdwijnen, hoe sneller hoe beter, voor verreweg de meeste muzikanten.