Beste Piraat,
Hierbij ontvang je de nieuwsbrief van de Piratenpartij
Het nieuwsbriefteam wenst je veel leesplezier!
In deze nieuwsbrief:
- Bericht van het bestuur
- Stemmen en COVID-19
- Oproep kandidaten Tweede Kamer-verkiezingen 2021
- Presidium zoekt vrijwilligers
- Discussieavonden
- Kieskring 20
- Lokaal van start in Alkmaar
- Vacatures
- Kalender
- Nieuwsbrief info
Bericht van het bestuur
Het secretariaat verzoekt alle leden om door te geven als je adresgegevens sinds je inschrijving zijn veranderd.
Als je niet meer weet of je eventuele wijzigingen eerder hebt doorgegeven, of je de indruk krijgt dat je nooit een e-mail van ons krijgt, dan verzoeken we je vriendelijk om de volgende gegevens aan het secretariaat door te geven. Een actueel ledenbestand is erg belangrijk in deze spannende tijd voor de verkiezingen. Als je geïnteresseerd bent om je in te zetten als vrijwilliger, dan kun je dat ook meteen doorgeven.
- Lidnummer
- Voornaam en achternaam
- Adres, postcode, woonplaats
- Provincie
- Telefoon (optioneel)
- Inzet als vrijwilliger
Stuur het naar secretariaat [at] piratenpartij [dot] nl
Stemmen tijdens COVID-19
De Piratenpartij is, met de huidige stand van de technologie, tegen digitaal stemmen. En als er over personen wordt gestemd, dan is dat altijd met stemgeheim. Dit heeft tot gevolg dat er bij stemmingen over personen altijd een ALV nodig is. En ook dat je alleen maar kan stemmen als je op de ALV bent, of iemand machtigt die op de ALV is. De opkomst op een ALV is meestal laag en vaak zijn er dezelfde mensen. Het bestuur wil graag meer leden betrekken bij deze belangrijke pijler van de democratie. Ook willen we in deze corona-tijd een alternatief bieden voor het fysiek aanwezig zijn bij de ALV en toch te kunnen stemmen. Zeker met de komende ALV waarop we onder andere gaan besluiten over lijsttrekkers en kieslijsten. Daarom heeft het bestuur met een akkoord van de kiescommissie er iets op bedacht.
In het kort komt het op het volgende neer: Als je wilt stemmen, maar niet op de ALV kunt of wilt zijn, dan kun je bij het bestuur je stembiljet opvragen. Dit biljet bestaat uit 2 delen. Op het eerste deel staat je naam, je lidmaatschapsnummer en de locatie waar je je stem kan uitbrengen. Het tweede deel ontvang je bij onze stembureaus. Hierop vul je je stem in. Daar wordt het eerste deel gecontroleerd en kun je het tweede deel in een afgesloten stembus doen. Na de verkiezingen worden alle stembussen uit het hele land opgehaald en naar een centrale plek gebracht. Daar worden de stembussen open gemaakt in het zicht van een online feed. Als eerste tellen we het aantal stembiljetten in de bus. Als dit aantal overeenkomt met het aantal uitgebrachte stemmen gaan ze op de grote hoop. Daarna volgt de telling van de stemmen. Natuurlijk ook weer in het zicht van een online-feed.
Het bedenken is één ding. Het uitwerken en uitvoeren weer iets heel anders. Er moet veel gebeuren. Niet alleen moet de procedure in detail uitgeschreven worden, maar ook de stembiljetten moeten worden gemaakt en uitgedeeld en weer opgehaald worden. En dat niet alleen. We hebben ook locaties nodig om stembussen neer te kunnen zetten? Wil jij een stemlocatie ter beschikking stellen, of op andere manier meehelpen, neem dan contact op het het bestuur via bestuur [at] piratenpartij [dot] nl.
Namens het bestuur en de kiescommissie
Herhaalde oproep kandidaten Tweede Kamer-verkiezingen 2021
De kiescommissie is begin juli aan de slag gegaan met de voorbereidingen voor de Tweede Kamer-verkiezingen op 17 maart 2021. De kiescommissie bestaat uit Catharina Bethlehem (vz), Henk Meijer (secr.), Robert van der Peijl, René de Torbal en Jelle Licht.
Voor de verkiezingen zijn wij nog steeds op zoek naar een lijsttrekker en gemotiveerde kandidaten die de Tweede Kamer in willen voor de Piratenpartij en die zich willen inzetten voor de verkiezingscampagne #TK2021. Omdat wij geloven dat deskundigheid door (levens)ervaring en contact met de samenleving minstens zo belangrijk zijn voor volksvertegenwoordigers, is politieke ervaring geen voorwaarde voor een plaats op de kandidatenlijst. Wij nodigen dan ook iedereen uit die zich in wil zetten om de standpunten van de Piratenpartij uit te dragen in de Tweede Kamer om te solliciteren.
Daarnaast zijn wij op zoek naar lijstduwers, mensen die de idealen van de Piratenpartij onderschrijven en om redenen van werk, maatschappelijke positie, of publieke bekendheid, niet de Tweede Kamer in willen, maar wel op onze lijst willen staan om op deze wijze actief onze campagne te ondersteunen.
De uiterste aanmeldingsdatum is 01-10-2020. De profielschets/vacature-eisen en sollicitatieprocedure staan hier: https://piratenpartij.nl/oproep-kandidaten-tweede-kamer-verkiezingen-2021/
Presidium zoekt vrijwilligers
De jaarlijkse ledenvergadering van de Piratenpartij staat gepland op voor zondag 22 november in Utrecht. Het is de taak van het Presidium om deze vergadering voor te bereiden en te begeleiden. De laatste ALV voor de verkiezingen is altijd een belangrijke. En daarom vragen we dit keer om hulp. We hebben geen afwassers of schoonmakers nodig. Wel handjes en regelaars om de stukken voor te bereiden, stembriefjes te regelen, stoelen neerzetten, audio/video opzetten en nog 1000 andere dingen. Heb je tijd en zin om mee te helpen met de voorbereidingen en/of op de dag zelf? Neem dan contact met ons op via presidium [at] piratenpartij [dot] nl. We kunnen je hulp goed gebruiken.
Discussieavonden
Deze zomer hebben wij een aantal online discussieavonden georganiseerd over o.a. privacy, economie en democratie. Wij willen deze avonden blijven organiseren en de volgende onderwerpen kun je alvast in je agenda zetten:
Vrijdag 18 september: Ruimtelijke ordening
Er zijn problemen met wonen, stikstof, natuurgebieden en waterhuishouding. Deze problemen hebben allemaal te maken met te veel wensen(/mensen) op te weinig grond en komen momenteel allemaal samen. Conclusie: Niet alles kan!
Maar wat willen we dan wel? Is de functiescheiding in de huidige ordening nog wel bij de tijd? Is het beter om natuur, landbouw en bebouwing meer met elkaar te integreren? Zijn er biotechnologische oplossingen voor bepaalde problemen?
Vrijdag 25 september: Duurzaamheid en mobiliteit
De energietransitie begint op gang te komen en er ligt een heus klimaatakkoord. Dit akkoord is volgens de Oud-Hollandse ondemocratische traditie gesloten tussen de partijen die gaan verdienen aan deze traditie en de grootverbruikers van energie. De rekening komt bij de burger terecht, al dan niet in de vorm van belasting. Het is de vraag of de huidige maatregelen ons helpen om de transitie op tijd door te voeren. Het gasloos maken van woningen blijkt nu al duurder en lastiger dan vooraf werd gedacht. Het electriciteitsnetwerk kan pieken in duurzaam opgewekte energie niet aan en deze vorm heeft een backup nodig en die is momenteel alleen beschikbaar met fossiele brandstof. Past kernenergie in dit verhaal?
Duurzaamheid en mobiliteit hangen vaak ook met elkaar samen. Moeten we onze manier van verplaatsen eens grondig onder de loep nemen? Is (elektrisch) individueel vervoer de oplossing of moeten we af van stilstaande ongebruikte autos, ook al zijn ze elektrisch. Betalen we niet een te hoge prijs met ons vliegverkeer ook al zijn de prijzen heel laag?
Beide avonden bieden voldoende voer voor discussie.
Plaats van handeling: https://meet.jit.si/KroegNiet
De discussieavonden worden georganiseerd vanuit permanente campagne ism de programmacommissie. Voor elke discussieavond wordt een gespreksleider aangesteld die het onderwerp voorbereidt door bijvoorbeeld stellingen te verzinnen om het gesprek op gang te houden. Wil jij graag een onderwerp bespreken tijdens een online discussieavond? Dat kan! Neem contact op met communicatie [at] piratenpartij [dot] nl
Oproep kieskring 20 Caribisch Nederland
De laatste weken van januari 2021 zullen in het teken staan van de ondersteuningsverklaringen voor deelname aan de Tweede Kamerverkiezingen. Nederland is ingedeeld in 20 kieskringen en voor elke kieskring dienen minstens 30 geldige ondersteuningsverklaringen ingeleverd te worden bij de kiesraad. Uitzondering is kieskring 20 (Caribisch Nederland) waar er slechts 10 ondersteuningsverklaringen nodig zijn. Indien er voor een kieskring onvoldoende verklaringen zijn ingeleverd dan staat de partij in die kieskring niet op het stembiljet. De afgelopen Tweede Kamerverkiezingen is het niet gelukt om voldoende handtekeningen op te halen en daarom stond de Piratenpartij niet op het stembiljet in Caribisch Nederland.
Wij komen graag met iemand in contact die ons wil helpen om onze Caribische landgenoten de mogelijkheid te geven om in 2021 op de Piratenpartij te stemmen. Het is belangrijk dat deze persoon ter plaatse de ondersteuningsverklaringen kan verzamelen. Reageren kan via communicatie [at] piratenpartij [dot] nl
Lokaal van start in Alkmaar
Thijs Ligthart heeft in Alkmaar een afdeling opgezet en wil zijn ervaringen graag met ons delen.
Nadat mijn stem in 2017 naar PPNL ging en ik een jaar later besloot lid te worden, is naar aanleiding van een mail van mijn zijde met daarin onder andere de vraag hoe de organisatie ter plaatse in elkaar steekt, het balletje gaan rollen.
Er bleek namelijk nog een piraat in de vlakbij in de buurt te wonen waarmee een samenwerkingsverband mogelijk zou zijn, ware het niet dat hij een functie bij de Nationale politie aangeboden kreeg die dit onmogelijk voor hem maakte. Helaas. Vandaar dat er in de plaatselijke krant feitelijk een interview met mij alleen staat afgedrukt en ook het scchakelen met een naburige gemeente op zich moet laten wachten. Nadien ben ik maar eens gaan informeren hoe het zit met de registratie. Dat bleek alles mee te vallen omdat we landelijk al officieel als politieke partij meedraaien. Voorlopig is het van later zorg.
Vervolgens kwam daaruit een gesprek met de raadsgriffie voort waarin veel duidelijk begon te worden. Ondanks dat er voornamelijk vanuit de Amsterdamse en Utrechtse afdelingen veel tips en goede raad kwam, komt het natuurlijk altijd aan op de uitvoering van een plan en daar komt vaak het nodige bij kijken. Zo was het plan bijvoorbeeld om om de maand een kroegmeet te organiseren in het beste biercafe van de stad, maar toen was daar plotsklaps de corona-pandemie om roet in het eten te gooien. Maar we hervatten: Zondag dertig augustus van vier tot zeven zal de derde kroegmeet gehouden worden. Iedereen is welkom bij Proeflokaal De Kleine Deugniet in het hart van Alkmaar!
Issues genoeg in de Alkmaarse politiek, maar waar ga ik voor? Een speerpunt is meer dan gewenst. Dat speerpunt vinden ging ook niet zonder omwegen, maar van alles waar ik onderweg op stuitte viel tegelijketijd ook veel te leren, en da’s alleen maar mooi meegenomen. Bij het benaderen van lokale actiegroepen kwam aan het licht dat minstens een van beide partijen aanvankelijk nogal huiverig is om voor andermans karretje te worden gespannen. Dit is ook wel enigszins logisch omdat het nu eenmaal tijd kost elkaars vertrouwen te winnen. En ook al is deze tot nu toe vruchteloos geweest, de zoektocht gaat door, al zal de insteek minder politiek geladen zijn om de kans op success te vergroten.
Support en sympathie is aanwezig hier en daar, ook online. Die sympathie komt zo nu en dan tot uiting als schrijver dezes een van de pareltjes uit onze webshop draagt en daarmee een groet als ‘Hey piraatje!’ uitlokt. Maar tot meer dan stemmen alleen blijkt men vervolgens helaas vaak niet bereid. Daarnaast ontstond er een kortstondige uitwisseling van gedachten met een welgestelde heer die een lidmaatschap niet zag zitten, maar wel de portefeuille zou willen trekken mits meneer een Economisch Manifest mocht dicteren. Nee, dank u.
Bijkomend voordeel is trouwens ook dat je de buurt nog wat beter leert kennen. Zo leerde ik dat mijn buurman ook PPNL-stemmer is. Echter is de beste man mijn buurman nu niet meer, en hoewel we nog steeds prima contact hebben is hij stemmer en blijft hij stemmer. Dat dan weer wel. Zo hield ook een symphatisant die ik via andere leden ken de boot af om plaatselijk aan boord te stappen, maar tegelijkertijd hangt onze piraten-vlag al wel sinds jaar en dag in haar auto.
Al spoedig groeide het lijstje issues/oplossingen/initiatieven waaraan steun en medewerking verwacht mocht worden van PP Alkmaar tot de zesentwintig die voor 2026 afgevinkt moesten worden. Het besef dat bij deze taak alle ontwikkelingen etc. onmogelijk bij te benen zouden zijn begon door te dringen. Terug naar de tekentafel dus. Gewapend met advies van verschillende leden gaf ik mezelf de opdracht het overzichtelijk en werkbaar te houden en trok de conclusie dat in Alkmaar onze kernwaarde Transparantie uitgedragen dient te worden. Enerzijds is dit omdat deze kernwaarde persoonlijk het dichtst bij me staat, en anderzijds is er nogal wat om transparantie te doen in de Kaasstad, die barst van de torentjes en achterkamertjes.
In de overtuiging dat een overheid alleen het vertrouwen van de bevolking kan genieten (en dus legitiem is, althans aanvaardbaar) als ze transparant is in haar doen en laten, en dit vertrouwens d.m.v. transparantie m.i. essentieel is voor haar levensvatbaarheid op de langere termijn, zal transparantie mijn speerpunt zijn. Het middel om dit doel te bereiken is vanzelfsprekend de WOB. Zo kan ik toch aangaande een heel scala aan zaken wat gedaan krijgen.
Het zal verder hopelijk geen verbazing wekken dat de missie gewoon een Toekomstbestendig Alkmaar blijft.
Zo kan het zijn dat je zomaar meer dan een jaar aan het aanmodderen bent, de sociale- en mainstream media volgt, plannen aan het uitdokteren en banden aan het smeden bent en uitiindelijk toch nog niet zo veel opgeschoten lijkt te zijn.
Maar zo hoeft het niet te zijn. En misschien is het wel helemaal niet wat het lijkt. Wie weet? De derde kroegmeet staat op de agenda. Dus om maar met een mooie quote van Ma Flodder af te sluiten: ‘Zo lang je roert klontert de pap niet’. Nu nog momentum zien te pakken.
Met vriendelijke groet,
Mit freundlichen Grüßen,
Yours sincerly,
Thijs Ligthart
Vacatures
Vrijwilligers grafische vormgeving
Voor de aankomende verkiezingscampagne zijn we op zoek naar vrijwilligers met ervaring als grafisch vormgever.
Het gaat om de vormgeving van flyers, posters, stickers en afbeeldingen voor social media conform onze huisstijl.
Vragen of interesse? Stuur een mail naar Permanente Campagne op communicatie [at] piratenpartij [dot] nl of schuif aan bij de vergadering op woensdagavond.
Kalender
Naar verwachting kunnen niet alle activiteiten de komende tijd door gaan. Voor een volledig overzicht van de agenda zie: https://piratenpartij.nl/kalender/
Elke maandag va 20:30 | Kroegmeet Amsterdam |
Elke woensdag 20:30 | Werkgroep Permanente Campagne (mumble) |
Elke 2e vrijdag vd maand | Kroegmeet Delft |
Laatste donderdag vd maand 20:30 | Ledenraadsvergadering (mumble) |
Maandag 7 september 20:30 | Bestuursvergadering (mumble) |
Vrijdag 11 september va 21:00 | Piratebeer PPI (big blue button) |
Vrijdag 18 september va 20:30 | Discussieavond Ruimtelijke Ordening (jitsi) |
Maandag 21 september 20:30 | Bestuursvergadering (mumble) |
Vrijdag 25 september va 20:30 | Discussieavond Duurzaamheid en mobiliteit (jitsi) |
Nieuwsbrief info
Heb je zaken voor in de nieuwsbrief, agenda-items, heb je vragen, wil je helpen of een oproep doen? Mail naar nieuwsbrief [at] piratenpartij [dot] nl
De volgende nieuwsbrief verschijnt eind juli. Kopij die vóór 25 september binnen is, wordt meegenomen in deze nieuwsbrief.
Deze nieuwsbrief wordt opgemaakt in html. Voor een archief met verzonden nieuwsbrieven of als deze nieuwsbrief niet correct wordt weergegeven per e-mail kun je terecht op de website: Piratenpartij Nieuwsbrief