Tot de verkiezingen op 22 november a.s. publiceren we hier regelmatig onderdelen van ons concept verkiezingsprogramma. Het definitieve programma zal worden vastgesteld op de ALV in september.
Als je lid bent krijg je een uitnodiging voor deze vergadering. Lid worden kan hier: https://piratenpartij.nl/word-lid-van-de-piratenpartij/
De Piratenpartij werkt in deze verkiezingen samen met De Groenen.
Voorstellen tot aanpassing/aanvulling/verbetering kunnen ingediend worden via de reactie-mogelijkheid op onze site. Deze voorstellen zullen vanwege de tijdsdruk vaak nog niet allemaal verwerkt worden in het TK-verkiezingsprogramma voor 22 november, maar voor de volgende verkiezingen zal er serieus naar worden gekeken.
Inleiding thema Mobiliteit
Politieke partijen beloven in hun verkiezingsprogramma’s vaak verbeteringen in het openbaar vervoer. In de praktijk wordt het OV echter steeds duurder en slechter. In de grote steden verdwijnen tramlijnen, er komen spitsheffingen bij de NS en de kwantiteit en kwaliteit hollen achteruit. Het OV in Nederland behoort tot het duurste binnen Europa. Korte vliegreizen, zoals naar Brussel, Berlijn en Londen zijn veel goedkoper dan de milieuvriendelijker trein.
Dit staat in ons concept-verkiezingsprogramma over Mobiliteit en Openbaar vervoer:
Mobiliteit
Piraten gaan en staan waar ze willen. Wij willen daarom vervoersmogelijkheden niet beperken, maar inzetten op toegankelijk, transparant en betaalbaar openbaar vervoer.
Vervoersvorm
Wij zijn voorstander van het voortzetten of starten van innovaties op het gebied van mobiliteit. Belangrijke eigenschappen voor de vervoersvorm:
- duurzaam;
- neemt weinig ruimte in;
- betaalbaar;
- snel;
- comfortabel.
Openbaar vervoer eerlijk beprijzen
De kilometerprijs van het openbaar vervoer (tweede klasse) in Europa dient vergelijkbaar te zijn met de prijs van een budgetvliegticket naar Berlijn.
Alternatieve persoonlijke elektrische voertuigen sneller toelaten
Innovatie op het gebied van elektrische vervoersmiddelen gaat snel. Veel elektrische steps mogen in Nederland niet op de openbare weg; in andere Europese landen wel. Deze vervoersmiddelen kunnen het repertoire verrijken. De Piratenpartij wil minder belemmering in de toelating van innovatief vervoer.
Vliegverkeer
Op kerosine dient belasting en accijns geheven te worden op dezelfde basis als brandstof voor vracht of treinverkeer. Implementatie van alternatieve brandstoffen of aandrijving dient gestimuleerd door subsidies op onderzoek. Geluidsnormen behoeven herziening. Ze zijn gebaseerd op verouderde rekenmodellen. De aanvaardbare niveaus voor omwonenden uit onderzoek liggen veel lager dan de wettelijke normen. Dit leidt tot aantoonbare gezondheidsklachten. Zolang die geluidsnormen niet herzien en gemeten zijn, gaat vliegveld Lelystad niet open.
Autonoom vervoer
Wetgeving om aansprakelijkheidskwesties te regelen voor zelfrijdende auto’s moet op korte termijn op Europees niveau geregeld worden. We willen de EU bovenaan de innovatieladder voor de automobielsector houden.
Grensoverschrijdend Verkeer en Transport
Alle EU-burgers hebben het recht op echt vrij verkeer. Deze maatregelen maken het mogelijk om de vaak minder ontwikkelde perifere regio’s te stimuleren. Gekunstelde constructies van uitzendbedrijven, pay-roll bedrijven en vervoerders om goedkope krachten uit lagere lonen EU landen in te zetten die zorgen voor ongelijkheid in beloning van werknemers die feitelijk hetzelfde werk doen op dezelfde locatie, worden verboden.
Anoniem reizen blijft in alle vormen mogelijk
Anoniem reizen blijft in alle vormen mogelijk en mag geen extra geld kosten. Privacybeperkende initiatieven als de OV-chipkaart mogen niet door negatieve stimulans aan de burger verkocht worden. Dat betekent dat het niet duurder mag zijn om anoniem te reizen.
Dataverzameling van voertuig bewegingen op basis van kenteken of andere identificatiemethoden, mag niet worden gekoppeld aan of zelfs herleidbaar zijn naar persoonsgegevens.

“Gekunstelde constructies van uitzendbedrijven, pay-roll bedrijven en vervoerders om goedkope krachten uit lagere lonen EU landen in te zetten die zorgen voor ongelijkheid in beloning van werknemers die feitelijk hetzelfde werk doen op dezelfde locatie, worden verboden.” zou ik verwijderen. Dit speelt niet specifiek in het vervoer namelijk.
Er kan misschien wat meer nadruk gelegd worden op ‘milieu’ (dat woord komt nu maar één keer voor in deze tekst).
Dit lijkt misschien overbodig omdat het zo’n no-brainer is, maar er kunnen bijvoorbeeld even kort twee aspecten genoemd worden, namelijk klimaatverandering en luchtverontreiniging.
Er staat een informatieve video online over luchtverontreiniging en hoe bedroevend slecht het daarmee in Europa (en de rest van de wereld) nog gesteld is.
Luchtverontreiniging voelt voor de gemiddelde Nederlander waarschijnlijk ook wat tastbaarder en urgenter dan klimaatverandering. Ik zou het daarom dus wel noemen.
Voor het geval ik hier geen directe link kan plaatsen: zoek voor die video even op YouTube met het onderstaande:
‘Nearly everyone in Europe is breathing polluted air – with deadly consequences | DW News’